De Friese Meren

NCPN voor de mensen
Sociale rechtvaardigheid

 

Inhoud:

Algemeen
Verstand van sociale zaken
Verenigingsleven en sociaal-culturele instellingen
Op de bres tegen kaalslag dorpen
Belastingen en draagkracht
Democratie verdedigen
Recht op goed onderwijs voor iedereen
Leefmilieu en veiligheid
Goed en betaalbaar wonen
Verder…

 

ALGEMEEN

Per 1 januari 2014 zijn de gemeenten Gaasterlân-Sleat, Lemsterland en Skarsterlân opgeheven en gefuseerd tot een nieuwe gemeente. De NCPN die van de drie gemeenten alleen in de gemeenteraad van Lemsterland vertegenwoordigd was, zal zich in de nieuwe gemeenteraad op dezelfde wijze inzetten voor de bevolking als dat in en buiten de gemeenteraad van Lemsterland het geval was. In Lemsterland was de NCPN sinds jaar en dag hét sociale gezicht in de gemeenteraad, waar het college van B&W als ook de andere politieke partijen terdege rekening mee moesten houden. Ook in de nieuwe gemeenteraad zal dat zo moeten zijn! De asociale hervormingsplannen in een periode van crisis dreigen nog grotere aanslagen op de sociale voorzieningen en rechten tot gevolg te hebben. Veel van die aanslagen laat men door de gemeenten uitvoeren. Ook in de nieuwe gemeente, waar al voorbereidingen tot uitvoering ervan zijn genomen. In de nieuwe gemeenteraad moeten volksvertegenwoordigers zitting hebben met sociaal gevoel en verstand van en inzicht in sociale zaken als bijstand, zorg voor ouderen, jeugdzorg, zorg voor gehandicapten, sociale werkvoorziening en armoedebestrijding. Die ervaring kan niet gemist worden in een volksvertegenwoordiging!

Het is voor eenieder waarneembaar dat achteruitgang van communistische/socialistische invloed op elk niveau leidt tot uitzichtloosheid, armoede, oorlogen en achteruitgang van de beschaving, maar ook tot toename van schaamteloze ophoping van rijkdom en macht bij enkelen. De machtsverhoudingen in de wereld hebben ook hun invloed op de situatie in ons land en de gemeente. Ook de democratie dreigt hier het slachtoffer van te worden. Ook op gemeentelijk niveau is het al een groeiende praktijk de gekozen volksvertegenwoordiging (de gemeenteraad) bevoegdheden uit handen te willen nemen. Zeker ook om de gemeentelijke democratie te beschermen is er een NCPN nodig! Want waar de gemeenteraad zich de mond laat snoeren is ook de kiezer monddood!

De NCPN zal ook in de nieuwe gemeenteraad de dingen bij de naam noemen, er niet omheen draaien en zeggen wat gezegd moet worden. Zeggen waar het op staat en het daar niet bij laten! Zoals in Lemsterland zal ook de NCPN in de nieuwe raad zich niet laten isoleren en zo mogelijk en nodig met raadsleden van andere partijen op onderdelen samenwerken, waar de NCPN dit in het belang van de bevolking acht.

Alle mensen worden gelijk behandeld. Beschaafde mensen discrimineren niet!

De NCPN ziet het als haar plicht op te komen voor en het verdedigen van allen die de dupe zijn of dreigen te worden van de bewust nagestreefde en door de gemeente uit te voeren asociale ontmantelingspolitiek. Omdat het een grote, uitgestrekte gemeente betreft en er als gemeenteraad onder andere, nieuwe verhoudingen het volk vertegenwoordigd moet worden, acht de NCPN het nu nodig een beschrijvend program op hoofdpunten te hebben. Met dien verstande dat de hoofdzaken alle inwoners van de nieuwe gemeente aangaan. De NCPN wil vooral beoordeeld worden op haar inzet en standpuntbepaling in de afgelopen jaren.

Niet in dit program voorkomende zaken waar andere partijen voor op Willen treden en die ten doel hebben de sociale rechtvaardigheid en het welzijn van de bevolking te beschermen of te bevorderen, zal de NCPN steunen.

VERSTAND VAN SOCIALE ZAKEN

Een grote hervormings/bezuinigingsoperatie op sociaal gebied was al eerder in gang gezet. Met de invoering van de WMO is al een begin gemaakt met het overhevelen van bevoegdheden van het Rijk naar de gemeenten, zoals de thuiszorg en de bijstand. Ook de verantwoordelijkheid voor de uitvoering en financiering van de langdurige zorg, de sociale werkvoorziening, jeugdzorg en jonggehandicapten gaat naar de gemeenten. De NCPN vindt dit een ernstige en negatieve ontwikkeling, temeer omdat het Rijk deze overdrachten benut om fors te bezuinigen en de gemeenten het vuile werk te laten opknappen. Werklozen die van een bijstandsuitkering afhankelijk zijn of worden, worden geconfronteerd met tewerkstelling ‘met behoud van’ hun beschamend lage inkomen, op straffe van sancties. Reguliere arbeidsplaatsen worden hierdoor verdrongen. De NCPN bestrijdt deze ontwikkeling en zal dat ook in de gemeenteraad van de fusiegemeente doen. Maar zal tevens proberen, tegen de stroom in, te redden wat er te redden valt. Onbuigzaam in principes, flexibel om het resultaat!

Nu de gemeenteraad verantwoordelijk wordt voor belangrijke sociale zaken, moeten er volksvertegenwoordigers zijn die verstand van sociale zaken hebben, in het belang van de slachtoffers van de crisis en het asociale afbraakbeleid optreden. De NCPN heeft dit sinds jaar en dag in Lemsterland, zowel in als buiten de raad, bewezen. Gezien de in het vooruitzicht gestelde ontwikkelingen kan de gemeenteraad van de fusiegemeente best wel wat NCPN gebruiken!

De NCPN trekt conclusies uit haar politieke analyses van de ontwikkelingsfase van het kapitalistisch stelsel en de liberale opleving na de communistische/socialistische nederlagen. De NCPN trekt tevens conclusies uit de in vele jaren opgedane ervaring in de gemeentepolitiek, met name in de gemeente Lemsterland. De huidige afbraakplannen op sociaal gebied zijn niet het einde van een geplande ontwikkeling, maar het begin van wat de mensen te wachten staat. De NCPN verzet zich ten zeerste tegen een maatschappij van ieder-voor-zich en van het recht van de meest gewieksten. Het is daarom dat de NCPN strijdt tegen de ontmanteling van op solidariteit en saamhorigheid berustende wetten en regelingen.

Voor de nieuwe gemeente betekent dit dat na de al doorgevoerde verslechteringen er veel zaken van waarde op het spel staan. Van zaken als schuldhulpverlening, regelingen voor lagere inkomensgroepen, bijzondere bijstand, kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen, zorg voor ouderen, zieken en gehandicapten, de gemeentelijke servicepunten in Balk en Lemmer en van nog meer, is het voortbestaan niet verzekerd. De NCPN zal zich hier met hand en tand tegen verzetten en tevens opkomen toegankelijkheid van alle gemeentelijke instanties. Inwoners moet gelijk en met respect behandeld worden!

VERENIGINGSLEVEN EN SOCIAAL-CULTURELE INSTELLINGEN

Het verenigingsleven en de sociaal-culturele instellingen staan onder grote druk van bezuinigingsrondes. De verenigingen op het gebied van sport, muziek en zang, van cultuur en andere kunstzinnige vorming enz., zijn onmisbaar in de maatschappij, zeker in een zich door neoliberale politiek verhardende samenleving.

Verenigingen draaien op vrijwilligers, op mensen die met hun inzet al dat voor de samenleving zo belangrijke in stand houden. Het kan niet zo zijn dat op mensen die hun energie hierin stoppen ook nog een beroep wordt gedaan om voor andere zaken waar de overheid het bewust af laat weten in te springen. Lippendienst bewijzen aan verenigingen en vrijwilligers doet de overheid genoeg. Maar aan daden, teneinde een bloeiend verenigingsleven in stand te houden, ontbreekt het. Integendeel, bezuinigingen op subsidies is hun deel. Hetzelfde geldt ook voor instellingen die niet zonder beroepskrachten kunnen. Bibliotheken, creativiteitsinstellingen, jongerenwerk en meer van deze voor de samenleving belangrijke zaken die bijdragen aan een menselijke en verdraagzame samenleving, lopen in hun voortbestaan gevaar. De ervaringen van de afgelopen jaren hebben geleerd dat het in de nieuwe gemeente niet zal overlopen van belangstelling voor het verenigingsleven en de sociaal-culturele instellingen. Al moet wel gezegd worden dat de opstelling in de gemeenteraad van Lemsterland daar, mede door de invloed van de NCPN soms gunstig bij afstak.

De NCPN zal zich ook in de nieuwe gemeenteraad van de fusiegemeente tot het uiterste inzetten om te voorkomen dat door gemeentelijk beleid verenigingen en instellingen in moeilijkheden komen!

OP DE BRES TEGEN KAALSLAG DORPEN

De nieuwe gemeente bestaat, behalve de hoofdplaatsen van de drie voormalige gemeenten, uit een groot aantal dorpen en leefgemeenschappen, waaronder nogal wat kleine. Hoe groter en uitgestrekter een gemeente des te groter de kans dat het belang van al die dorpen ondersneeuwt en alle aandacht naar de hoofdplaats en de voormalige hoofdplaatsen gaat. Daarom geen luxe prestigeprojecten in de grotere plaatsen ten koste van de leefbaarheid in de kleinere plaatsen. Dit gevaar is des te groter nu bezuinigingen bij de meeste partijen, onder de dekmantel van zelfredzaamheid, op de agenda staan. Ook is de toekomstige krimp van de bevolking aanleiding om voorzieningen in de dorpen af te stoten. Zoals scholen, bibliotheekvoorzieningen en andere de leefbaarheid ten dienste staande voorzieningen.

Er is al enige tijd een beïnvloedingskampagne bezig om de mensen te laten geloven dat voorzieningen zoals o.a. scholen niet zo belangrijk voor de leefbaarheid in de kleine gemeenschappen zijn, maar dat de saamhorigheid het belangrijkste is. Niets ten nadele van het bevorderen van de saamhorigheid, maar dat maakt voorzieningen niet minder belangrijk. Het was nu juist het saamhorigheidsgevoel van waaruit de kleine gemeenschappen streden voor voorzieningen zoals dorpshuizen en wilden opkomen voor het behoud van bestaande voorzieningen.

Het kan niet zo zijn dat de dorpsgemeenschappen – en dat geldt ook voor buurt en wijkverenigingen in de grotere plaatsen – gebruikt worden om de bezuinigingen op thuishulp en pleegzorg op te vangen; dat het werk van ontslagen beroepskrachten onder morele dwang door vrijwilligers in dorpen en buurten overgenomen wordt.

Scholen, dorps- en buurthuizen zijn niet minder belangrijk geworden omdat onder Europese druk sociale voorzieningen ontmanteld worden. De dorpen mogen niet aan het voeteneind van de grotere plaatsen komen te liggen. De nieuwe gemeente – en dat geldt in de eerste plaats voor de nieuwe gemeenteraad – mag zich niet aan zijn verantwoordelijkheid onttrekken en de door zijn eigen beleid veroorzaakte problemen door de dorpen en wijken op te laten lossen. Geen jaarlijkse barbecue kan een school, buurt of dorpshuis of bibliotheekvoorziening vervangen. Er mag geen misbruik van de sociale ingesteldheid van mensen worden gemaakt. De NCPN zal in en buiten de gemeenteraad de ontwikkelingen nauwlettend en kritisch volgen en opkomen voor behoud van voorzieningen in de dorpen. Zoals de NCPN dat ook altijd in Lemsterland heeft gedaan. Voor de NCPN bestaan er geen ‘buitendorpen’.

BELASTINGEN EN DRAAGKRACHT

Al jarenlang is er de tendens de belastingheffing naar draagkracht te verschuiven naar nominale bedragen. Dat legt relatief een zwaardere lastendruk op mensen met lagere inkomens. Tevens zijn er al weer plannen om bij de loon en inkomstenbelasting deze voor de hoogste inkomens te verlagen ten koste van de lagere en middeninkomens. Ook de verhoogde eigen bijdragen (zorglasten) en verhoogde huren, ozb en rioolheffingen(woonlasten) moet men als zodanig zien. Ook wordt, in verband met het aantal rijkstaken waarmee gemeenten opgezadeld worden, de roep om uitbreiding van het gemeentelijk belastinggebied luider.

Gemeentebesturen, dus ook de nieuwe gemeente, dienen druk uit te oefenen op de landelijke politiek voor herstel van het draagkrachtprincipe bij belastingheffing. Hoewel de wettelijke mogelijkheden voor een gemeente beperkt zijn, moet wel alles aangegrepen worden om de voor lagere inkomensgroepen schadelijke belastingpolitiek te stoppen of desnoods af te remmen. Daar waar de gemeente wel invloed heeft moet de belastingdruk in de hand gehouden worden. De mogelijkheid van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en heffingen moet blijven. De NCPN zal in die zin in en buiten de gemeenteraad standpunten naar voren brengen en zonodig optreden!

DEMOCRATIE VERDEDIGEN

Het is van groot belang de volksvertegenwoordigende democratie in de gemeente te verdedigen. Zoals het parlement onderhevig is aan afkalvende zeggenschap door overheveling van bevoegdheden naar Europese instanties, zo staat ook de gemeentelijke democratie onder druk. Als het Rijk meer bevoegdheden afschuift naar de gemeenten betekent dit zeker niet een uitbreiding van de gemeentelijke democratie. Integendeel. Juist door de toename van de complexheid die ermee gepaard gaat, is er de neiging steeds meer bevoegdheden van de gekozen volksvertegenwoordiging (gemeenteraad) naar het dagelijks bestuur (B&W) over te brengen. Dat is de afgelopen tijd al te veel gebeurd. De NCPN heeft zich daar, met argumenten steeds tegen verzet. Het mag niet zo zijn dat de inwoners ermee geconfronteerd worden dat de door hen gekozenen over voor hen belangrijke zaken geen zeggenschap hebben.

De fusie brengt ook met zich mee dat het aantal volksvertegenwoordigers van 51 (3 gemeenten) naar 31 gaat. Dat zijn 20 volksvertegenwoordigers minder, wat ten koste gaat van de communicatie, toegankelijkheid en bereikbaarheid van raadsleden. Internet en sociale media kunnen dit probleem slechts ten dele ondervangen. De ervaring van de NCPN is dat de persoonlijke benadering, zeker als het om oplossen van problemen gaat, het beste is. Uitholling van zeggenschap van volksvertegenwoordigers, als óok het vergroten van de afstand tot de inwoners betekenen het niet serieus nemen van het volk, van de inwoners. De NCPN zal zich daartegen blijven verzetten!

Verdere privatisering van overheidstaken of het op afstand zetten van de gemeentelijke overheid zijn evenzovele aantastingen van de gemeentelijke democratie. Zo moet ook een volgend herindelings/fusieplan, waardoor een nog grotere gemeente dan de nieuwe gemeente zou ontstaan, voorkomen worden. Dat zou een nieuwe aanslag op de gemeentelijke democratie betekenen. De NCPN zal met alle haar ten dienste staande middelen hiertegen optreden. De NCPN neemt de bevolking serieus en zal pal staan voor de verdediging van de gemeentelijke democratie en elke poging om deze op welke wijze dan ook aan te tasten bestrijden.

RECHT OP GOED ONDERWIJS VOOR IEDEREEN

Er is een sterke ontwikkeling gaande het onderwijs nog verder van de overheid los te weken. De NCPN vindt dit een zorgelijke ontwikkeling. Hoe verder het onderwijs van de overheid af komt te staan, des te meer loopt het openbaar onderwijs en daarmee het hele onderwijs gevaar. Privatisering van het onderwijs met alleen nog kwalitatief goed onderwijs voor de welgestelden ligt dan op de loer. Tevens is er, door het op afstand zetten van het onderwijs sprake van uitholling van de gemeentelijke democratie. De NCPN is fel tegen zo’n ontwikkeling en heeft dat, ook in de gemeenteraad, meermaals uiteengezet.

Ook is de NCPN meer dan eens opgetreden voor het behoud van een school of voor noodzakelijke uitbreiding ervan. De toegankelijkheid van scholen voor kinderen en hun ouders is zeer belangrijk. Het zo belangrijke speciaal onderwijs voor kinderen die dat nodig hebben is al jarenlang een speelbal van de politiek die deze soort onderwijs het liefst ziet verdwijnen. De NCPN heeft zich altijd, in woord en daad hiervan een tegenstander getoond.

De rijksoverheid, maar ook de gemeente, gebruikt de te verwachten bevolkingskrimp als een welkome aanleiding om hun wens om scholen te sluiten, erdoor te drukken. De NCPN zal, zoals ze dat al jaren doet, zich hiertegen verzetten. De NCPN zal in en buiten de raad optreden tegen de voorgenomen verschraling van het onderwijs in de nieuwe gemeente!

LEEFMILIEU EN VEILIGHEID

Waar de veiligheid van inwoners in het geding is, is snel en adequaat optreden geboden, vooral als het om onveilige situaties voor kinderen gaat. Dit geldt zowel voor het gemeentebestuur als voor de burgemeester in zijn/haar specifieke verantwoordelijkheid. De NCPN zal bij voorkomende situaties alert zijn en de bevoegde instanties aansporen op te treden en ze zonodig ter verantwoording roepen. Ook horen rampenplannen/scenario’s tijdig geactualiseerd te worden.

Een beter milieu begint bij jezelf is een vanuit een individualistisch denkkader geïnspireerde leuze, waardoor in het bijzonder arbeiders en kleine zelfstandigen als personen verantwoordelijk worden gehouden voor alles wat er mis dreigt te gaan met het milieu, waardoor de echte veroorzakers, grote vervuilers en winstmakers, buiten schot blijven. Daarom hoort milieuvervuiling bij de bron aangepakt te worden en moeten milieulasten naar draagkracht en mate van verantwoordelijkheid geheven worden. Dat alles neemt echter niet weg dat, juist ook om de grote veroorzakers aan te kunnen pakken, er een groeiend moreel verantwoordelijkheidsbesef bij burgers en lagere overheden nodig is.

Goed onderhoud en tijdige vervanging van ondeugdelijke riolering is geboden. Een evenwichtige benadering van vraagstukken milieu en landbouw is van belang. Een goed leefmilieu in dorpen en wijken is in de bloeitijd gediend bij fleurige plantsoenen. De reeds ingezette politiek van verschraling moet bestreden worden; er mag geen onderscheid naar wijken plaatsvinden. Het afschaffen van het schoolzwemmen mag niet aan de orde zijn, maar moet in de hele nieuwe gemeente ingevoerd worden.

Korte aanrijtijden van ambulances zijn noodzakelijk om mensenlevens te redden. De NCPN zal in en buiten de raad optreden voor de veiligheid van de inwoners. Daarom moeten ook alle nog bestaande belemmeringen voor ouderen en gehandicapten in het openbaar gebied opgeruimd en is in de winterperiode een goede gladheidsbestrijding vereist. De NCPN zal het leefmilieu en de veiligheid in de ruimste zin goed in de gaten houden!

GOED EN BETAALBAAR WONEN

Door het decentraliseren van verantwoordelijkheid voor de volkshuisvesting en het invoeren van marktwerking, dus het afschaffen van een min of meer sociaal woningbeleid, is betaalbare huisvesting voor de lagere inkomensklassen steeds meer in de verdrukking gekomen. Mensen die het (tijdelijk) wat beter ging hebben vaak grote risico’s op de huizenmarkt genomen. Door de crisis is menigeen hierdoor in problemen gekomen. Zo heeft ook ondoordachte afbraak en rigoreuze verkoop van huurwoningen tot een groot tekort aan (betaalbare) huurwoningen geleid.

De plannen die er zijn met de langdurige zorg, waardoor er een rem op plaatsing in verzorgingshuizen zal komen, zullen tot een groot tekort aan voor ouderen geschikte woningen leiden. Verzorgingshuizen hebben hun waarde bewezen en mogen niet verdwijnen ten gunste van de particuliere sector met winstoogmerk. Zo zouden alleen de welgestelden nog van hun laatste levensjaren kunnen genieten. De NCPN is al jarenlang van mening dat, gezien de ontwikkeling op het gebied van de volkshuisvesting, de gemeente zelf een huurwoningbestand op moet bouwen, onder democratische controle van de gemeenteraad. Dit standpunt is zeker nu actueel.

Het wordt steeds duidelijker, dat in een tijd waarin wooncorporaties in moeilijkheden komen en zelfs ziekenhuizen failliet kunnen gaan, volkshuisvesting niet aan de ‘vrije’ markt overgeleverd kan zijn. De NCPN zal in en buiten de gemeenteraad bij vraagstukken van woningbouw en volkshuisvesting deze uitspraken tot uitgangspunt nemen!

VERDER…

Ontwikkelingen mogen niet ten koste gaan van industriële productieve bedrijvigheid en de daarmee verbonden werkgelegenheid. Een al te eenzijdige visie op recreatie en toerisme en op wonen voor mensen die veel te besteden hebben verdringt de aandacht voor werkgelegenheid voor lager en ambachtelijk opgeleiden. Bedrijven in de gemeente en ook die in de provincie horen een eerlijke kans te krijgen bij gemeentelijke aanbestedingen.

Er is al een lange tijd een verontrustende afslanking van het openbaar vervoer gaande. Ook hier de resultaten van de marktwerking. Steeds minder bussen rijden er ’s avonds en in de weekeinden. Dorpen dreigen geïsoleerd te raken. Vooral ouderen en jongeren zijn hiervan de dupe. De gemeente moet al zijn invloed aanwenden om deze achteruitgang tot staan te brengen en voor verbetering opkomen.

Ook voor deze onderwerpen heeft de NCPN zich steeds ingezet en mag daarop beoordeeld worden.

SOCIALE RECHTVAARDIGHEID!
EERST DE MENSEN, NIET DE WINST!

Alles uit deze uitgave mag gepubliceerd, vermenigvuldigd en doorverteld worden zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.