Amsterdam solidair met conducteurs GVB

GVB'ers in actie met steun van het publiek

Door Job Pruijser
De werkonderbreking van dinsdagochtend bleef noodzakelijk. Het overleg rond de 'melkertiers', de tramconducteurs met een melkert-baan, zat vast. Duidelijk was dat gemeente, rijk en directie niet voldoende geld beschikbaar willen stellen om hun functie om te zetten in een reguliere CAO-baan! Omdat er nog geen resultaat is behaald gaan de stakingen door.

De Melkert-lonen komen nauwelijks boven het uitkeringsniveau uit. De 540 conducteurs eisen een menselijke behandeling. De veiligheid in het Amsterdamse openbaar vervoer, waarvoor zij zich met overtuiging inzetten, kan niet op een koopje geregeld worden, vinden GVB'ers en passagiers.

De gemeente wil alleen nieuwe conducteurs een reguliere baan aanbieden. De huidige conducteurs willen uit de melkert-regeling en een volwaardige baan. Gelijk loon voor gelijke arbeid! Hun bonden riepen op tot solidariteit en organiseerden een werkonderbreking waaraan, zoals de goede strijdtraditie wil, 100 procent van de collega's op de tram, de bus en de metro deelnamen. De kantines van de remises en garages van het GVB waren stampvol die ochtend. Op maandagavond bleek de strijdbaarheid al, toen minister Netelenbosch, die in Amsterdam vergaderde, op het stadhuis door de GVB'ers naar buiten werd gehaald en getrakteerd op felle spreekkoren. Zij weigerde elke toezegging, maar kwam wel met de afgezaagde kritiek op het actievoeren en het verwijzen naar de "ingewikkeldheid van de problematiek". De actiebereidheid is en blijft zeer groot in Amsterdam.

Comité 'Amsterdam voor GVB'

Opmerkelijk was het eerste optreden van het comité 'Amsterdam voor GVB', dat een stem tracht te geven aan verontruste passagiers: "Wij steunen het GVB-personeel en hun vakbonden in hun gevecht om op iedere tram een conducteur te krijgen en roepen het gemeentebestuur op om aan de eisen van de vakbonden tegemoet te komen!" Duizenden pamfletten met steun aan de stakers werden maandag onder de openbaar vervoer reizigers uitgedeeld. Het gebruikelijke tv-beeld van mopperende passagiers op de haltes tijdens acties werd hiermee doorbroken.

De oproep tot solidariteit werd beantwoord in de tientallen telefoontjes die bij het comité binnenkwamen: meerdere bellers wezen op het succes van de conducteur, die duidelijk een sfeer van rust en veiligheid met zich meebrengt in de tram. "Natuurlijk verdienen zij een échte baan, en zij hebben groot gelijk dat ze daarvoor actievoeren."

Het comité houdt zich vanzelfsprekend ook bezig met de dreiging die uitgaat van 'verzelfstandiging' van het GVB, waarover de ABVAKABO FNV opmerkt: "het doel om met zoveel mogelijk winst mensen te vervoeren, in plaats van zoveel mogelijk mensen (!) zal desnoods leiden tot opheffen van onrendabele lijnen, niet rijden op stillere uren, verhogen van tarieven, opheffen van haltes en vermindering van de frequenties."

Ieder van deze gevaren raakt het gezamenlijk belang van de GVB'ers én van de passagiers en dat is dus de basis voor gezamenlijke strijd tegen verslechteringen en vóór verbeteringen! Bij het ter perse gaan van de krant was bekend dat de GVB'ers van plan waren om op donderdag 15 juni van 5 uur 's morgens tot 13.00 uur 's middags plat te gaan. Voorafgaande hieraan heeft het comité 'Amsterdam voor GVB' de afgelopen drie dagen weer uitgebreid met pamfletten onder de passagiers gewerkt.