Onrust in Rotterdamse haven

Staking bij HRS en ECT

Van een correspondent

De werknemers van het containeroverslagbedrijf HRS in de Rotterdamse Botlek legden op dinsdag 21 november jl. het werk neer. Een dag later bezette een honderdtal werknemers van het bedrijf een uur lang de Wandbrug in de Rotterdamse Botlek. Werknemers van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT legden op dezelfde woensdag het werk neer. Het gist in de Rotterdamse haven.

De werknemers van HSR (fusie van Hoogewerff De Rijke Terminals en Seaport) wilden met hun acties een gesprek afdwingen met eigenaar De Rijke van HRS en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. HRS kampt al tijden met teruglopende inkomsten. Volgens een bestuurder van FNV Bondgenoten wordt momenteel een verlies van zes à zeven miljoen gulden op jaarbasis geleden. De afgelopen jaren heeft het bedrijf bovendien ingeteerd op het eigen vermogen. De directie stelde daarom van de zomer voor om de helft van het aantal arbeidsplaatsen (220) te schrappen. Het sociaal plan en de inkomensgevolgen voor de achterblijvers (loonsverlaging van 10%) bleek echter volstrekt onder de maat, waarna de werknemers de reorganisatie afwezen. Het bedrijf vroeg daarop vorige week uitstel van betaling aan met alle mogelijke gevolgen voor de werkgelegenheid.

Volgens woordvoerder A. Scholten van FNV Bondgenoten willen de 220 HRS-werknemers elders in de haven aan het werk kunnen.

Ook personeel ECT legt werk neer

Werknemers van het Rotterdamse containeroverslagbedrijf ECT legden op dezelfde woensdag het werk neer als steunbetuiging aan de vakbonden en de ondernemingsraad, die begonnen zijn met het overleg met de ECT-directie over een grote reorganisatie. Bij het bedrijf werken momenteel ruim 2200 mensen. De directie wil 200 arbeidsplaatsen laten verdwijnen. De werkonderbreking vond plaats op de hometerminal in de Eemhaven. De directie zegt dat de reorganisatie noodzakelijk is om de toekomst van het containeroverslagbedrijf veilig te stellen. Voor de operatie is ƒ 100 miljoen vrijgemaakt. De vakbonden FNV en CNV willen de garantie dat bij de reorganisatie geen gedwongen ontslagen vallen, ook niet als overtollige ECT-ers na detachering van maximaal een jaar, geen passend werk vinden. Bovendien wordt geknokt voor het veiligstellen van de pensioenrechten van werknemers geboren tussen 1942 en 1949. Inmiddels is er een mager akkoord gesloten dat midden december door de werknemers zal worden besproken.

Solidariteit

Dat het gist in de Rotterdamse haven blijkt uit een solidariteitsbetuiging van de OR SHB (personeelsplanning BV), die wijst op het structurele karakter van de problemen. "Zoals iedereen in de haven weet spelen er nu verschillende zaken die loon en arbeidsvoorwaarden onder druk zetten. Onder andere zijn dat de problemen die ook bij andere havenbedrijven zijn ontstaan, zoals de ECT, HANNO, Seabrex en de SHB. De havenbedrijven concurreren op dit ogenblik elkaar de haven uit. De tarieven staan zwaar onder druk. De MAERSK hoeft maar een lijntje naar Duitsland te verleggen en ze zijn bij de ECT in de problemen." De OR wijst er verder op dat "de mensen op de werkvloer daar de dupe van zijn. Zij merken het ook het eerst. Een scala van ellende komt er dan op je af: saneringen, flexibiliteit, inleveren van loon etc." De OR van SHB vroeg aan alle havenwerkers ook hun solidariteit te betuigen door geen besmet werk te accepteren bij de andere havenbedrijven en sprak de hoop uit dat het voor de collega's van HRS nog niet te laat zou zijn.

Opvangfonds

De ondernemingsraad van SHB zoekt een praktische oplossing voor de problemen. Zij vraagt aan de collega's om serieus naar de plannen te kijken om een fonds op te richten waar collega's van bedrijven waar gesaneerd wordt, kunnen worden opgevangen. Deze collega's kunnen bij de SHB (gefinancierd door het fonds) ondergebracht worden voor bemiddeling naar andere havenbedrijven die een tekort aan personeel hebben. Misschien biedt zo'n oplossing enig soelaas voor getroffen werknemers en dat is dan winst, maar of dat het tij zal kunnen keren valt te betwijfelen.