Voortgang Blauwe Stad

Van een correspondent

Vorige week heeft de NCPN-fractie bij monde van Albert Schwertmann kritische opmerkingen geplaatst in de commissievergadering van de gemeente Reiderland t.a.v. woningbouw voor alleen maar miljonairs en het afsluiten van de Nieuweweg in de gemeente Scheemda voor gemotoriseerd vervoer. De NCPN werkt niet mee aan een plan dat alleen maar ten behoeve van de toekomstige miljonairs in het nieuwe gebied zal zijn. Dat de plaatselijke bevolking dagelijks enige kilometers moet omrijden speelt kennelijk geen rol voor de plannenmakers. Ook niet dat de huidige wegen, zoals de Kromme Elleboog en de Ekamerweg in de gemeente Reiderland, al het verkeer moeten opvangen, terwijl ze er niet geschikt voor zijn en er dus levensgevaarlijke toestanden zullen ontstaan. Dit is voor de NCPN-fractie onaanvaardbaar.

De PvdA-fractie meende hoog van de toren te moeten blazen en beweerde dat als de NCPN in de raadsvergadering van 30 januari a.s. tegen de wijziging van het plan zou stemmen er een bestuurscrisis zou ontstaan. Met andere woorden: de NCPN zou gewoon moeten doen wat de PvdA wil.

De NCPN zal echter alles blijven doen wat ze haar kiezers beloofd heeft, ongeacht het dreigen met een bestuurscrisis door de PvdA.

Al bij de begrotingsbehandeling in november heeft de NCPN er op gewezen dat genoemde punten voor haar zeer zwaar wegen. Daar houdt zij aan vast.

Financiële hulp Noord-Nederland voor Duitsland

Door een correspondent

De Noord-Nederlandse ondernemers en transportbedrijven hebben via de Kamers van Koophandel de gemeenten en provincies opgeroepen om per inwoner ƒ 1,00 beschikbaar te stellen voor de voltooiing van de Duitse autobaan A31. Deze suggestie gebeurt terwijl de provincie Groningen er al jaren bij het Rijk op aandringt om de N33 versneld om te bouwen tot een vierbaans autoweg. Maar tot nu toe wordt dit door het Rijk steeds uitgesteld. Deze weg is voor de bevolking van groot belang, de afgelopen jaren zijn hier al diverse ernstige ongelukken gebeurd.

Al het internationale vrachtverkeer moet over deze weg om zich in Veendam bij de douane te laten in- of uitklaren. Ook aan andere wegen in de Oost-Groningse plaatsen mankeert vaak het een en ander, maar hiervoor ontbreekt vaak het geld om ze goed te onderhouden.

Nu wil men echter wel dat iedere gemeente ƒ 1,00 per inwoner aan de Duitse autobaan gaat betalen. Het gebeurt zelfs nog wel eens dat de een tegen de ander wil opbieden om nog meer te geven. Blijkbaar speelt bij dit soort mensen de Europese gedachte een grotere rol dan de belangen van de bevolking.

Zo ook bij de meerderheid van de commissievergadering in Reiderland! De NCPN-fractie heeft echter aangekondigd tegen het meerderheidsvoorstel van BenW te zullen stemmen en achter het minderheidsstandpunt van de NCPN-wethouder te staan n.l. dat Duitsland zijn eigen problemen moet oplossen, zoals wij dat ook in onze gemeente moeten doen, zonder extra geldmiddelen van de Rijksoverheid. De 7.000 gulden, waar het bij ons over zou gaan, kunnen we in onze gemeente heel goed voor andere zaken gebruiken.