Volhouden NS-personeel!!

NS-plannen moeten van tafel

Van de sociaal-economische redactie

De NS-leiding houdt vast aan de nieuwe dienstregeling. De bonden, die door de personeelscollectieven zijn wakker geschud, dreigen met acties en spannen rechtszaken aan en Johan Stekelenburg concludeert dat er geen klimaat is om te bemiddelen. Het poldermodel lijkt aan diggelen. "Ik heb misschien wel een beetje de harde opstelling van de directie onderschat", zegt Stekelenburg. Dat zegt iets over het huidige ondernemersdenken bij de NS. Maar belangrijker dan al deze verzuchtingen is het feit dat de eisen van de personeelscollectieven, nu gedragen door de bonden, boven water blijven.

Uiteindelijk gaat het niet om wat onderhandelaars willen, maar om klassenstrijd. En daar is bij de NS alle reden voor. De vakbonden (en eerder de nu -tijdelijk - opgeheven personeelscollectieven) verzetten zich met hand en tand tegen het zogeheten rondje om de kerk, de nieuwe dienstregeling waarin machinisten en conducteurs aan vaste trajecten zijn gebonden. Onder het personeel bestaat er geen vertrouwen meer in de directie, de plannen missen het geringste draagvlak. De leden van de VVMC wezen het akkoord met de directie af met 93 procent, bij FNV Bondgenoten met 58 procent. Het NS-personeel wil pas praten als het reorganisatieplan 'Bestemming Klant' van tafel gaat.

Regering medeverantwoordelijk

Maar de NS-leiding, gesteund door de regering - de enige aandeelhouder van de NS - gaat rustig door met de voorbereidingen voor de uitvoering van het reorganisatieplan. De NS-directie weigert die nieuwe regeling (die ingaat op 10 juni) uit te stellen. "Volgens de directie is met minister Netelenbos als voorwaarde voor bemiddeling afgesproken dat aan 10 juni zou worden vastgehouden. Dat was ons niet verteld. Wij dachten de ruimte te hebben om die nieuwe dienstregeling op te schorten", jammert Stekelenburg nu. Blankert en Stekelenburg hoopten met uitstel van het omstreden 'rondje om de kerk' de rust te krijgen om het conflict op te lossen. Dat bleek vergeefs en dat is maar goed ook, want het gaat bij de NS om veel meer dan 'het rondje om de kerk'. Dat 'rondje' staat voor een reorganisatie die een omslag betekent van een bedrijf waar mensen telden naar een bedrijf waar alleen nog winstmaken telt. Het 'rondje om de kerk' betekent ook dat het NS-personeel uit elkaar wordt gespeeld, dat gezamenlijk overleg wordt bemoeilijkt, opdat gezamenlijke acties en stakingen tot het verleden gaan behoren. Daarom staan de partijen onverzoenlijk tegenover elkaar. En daarom schiet het personeel ook niets op met beroepsbemiddelaars als Stekelenburg.

Strijd personeel in het belang van reizigers

Het NS-personeel knokt door middel van hun acties ook voor veiligheid van personeel en reizigers en op tijd rijden van treinen. De opstelling van Rover in dit soort zaken is bekend: tegen het personeel. Consumentenbond en ANWB zouden zich eens achter de oren moeten krabben over hun aanvallen op het NS-personeel. Zij zouden zich niet moeten laten leiden door de leugens van de directie die massaal door de media worden overgenomen. Zij zouden integendeel processen moeten voeren tegen de directie die slecht onderhoud pleegt aan het materieel en de infrastructuur uitdunt, door lijnen af te stoten, die zorgt voor te weinig personeel en overvolle treinen.

Waar kan een bedrijf goed draaien als het personeel steeds zwaarder onder druk wordt gezet door kortere rusttijden en overvolle dienstroosters? Waar kan een bedrijf de noodzakelijke veranderingen doorvoeren als het contact tussen leiding en personeel tot nul is gereduceerd? Er heerst terecht grote onvrede onder het personeel. De directie wil zo snel mogelijk het 'Kernnet' overhouden om in afgeslankte vorm, als geprivatiseerd bedrijf op de beurs mee te kunnen doen aan het spel om de knikkers. Het ware beter dat de ANWB en de Consumentenbond de belangen van de passagiers echt gingen behartigen door stelling te nemen tegen de afbraak van de NS, voor er ook in Nederland Engelse toestanden gaan ontstaan.

De NS-directie heeft de geboden kansen om de NS op een juiste wijze te moderniseren volledig verknald en draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de toenemende chaos in het spoorwegnet. De huidige reorganisatieplannen moeten van tafel.