Ahold, moderne Rattenvanger van Hamelen

Hoe grootgrutter op kleintjes let

Door Wil van der Klift

'Kletskoek', het nieuwe jeugdblad van Albert Heijn is uit. Het glossy eerste nummer ligt uitdagend voor mij op m'n werktafel. Alles erop en eraan. Sport, 'cultuur', reizen, quizzen, puzzelen, recepten en verhaaltjes. Wie de jeugd heeft, heeft niet alleen de toekomst, maar ook het heden. De zoveelste grove aanval op de kooplust van de jeugd is een feit. Na de strijd om de kledingmerken, nu de strijd om het toetje, de 'drink', de versnapering en de voeding.

Ahold heeft weer een nieuw wapen in stelling gebracht om de klantenkring uit te breiden en de bestaande tot grotere aankopen te verleiden. Deze keer door een directe aanval op de jeugd te lanceren. Zoals de Rattenvanger van Hamelen de kinderen meelokte met zijn fluitmelodieƫn, roept de kinderlokker uit Zaandam met snoep en versnaperingen de kinderen op toch vooral veel te kopen.

Lekker en leuk

De aanval op de portemonnee bestaat uit drieƫnvijftig bladzijden vol met oproepen tot kopen van eten en versnaperingen. Het zware geschut bestaat uit vijfentwintig bladzijden advertenties van bepaalde merken snoep, versnaperingen, toetjes en 'drinks' en andere etenswaar. Daarnaast zijn er nog drie bladzijden met advertenties voor andere artikelen. Om er zeker van te zijn dat het beoogde doel wordt bereikt worden ook geraffineerdere technieken gebruikt. Eten en kopen worden gekoppeld aan verhaaltjes, sport, reizen, ontspanning en plezier. Ook de zelfwerkzaamheid wordt niet vergeten. Er kan worden gepuzzeld, er zijn quizzen, de kinderen worden uitgenodigd om journalistje te spelen en natuurlijk zijn er recepten voor de jonge koks.

In een aantal artikelen wordt ingegaan op de achtergronden van voedingsmiddelen en uiteraard komen bekende Nederlandse sporters en auteurs aan het woord die iets over eten zeggen. Over eten en sport, cultuur en reizen gaan drie artikelen. Vijf bladzijden gaan over eten en snoepen. Er zijn een viertal quizzen en puzzels die over dit onderwerp gaan en zesmaal worden de kinderen opgeroepen om zelf aan de bak te gaan. Tot zelf kopen worden ze ook een aantal keren uitgenodigd, uiteraard om moeder op moederdag eens fijn te verwennen. De kinderen worden daarnaast in twee artikelen opgeroepen om zelf andere producten te gaan kopen. Van de 39 blazijden die aan voeding worden besteed, gaat meer dan de helft over ongezonde artikelen. Minder dan een kwart roept op om fruit en groenten te eten.

Het kapitalisme laat niemand meer met rust en dwingt steeds meer mensen en inmiddels ook de kinderen om zoveel mogelijk te kopen. Makers en verkopers van allerlei luxe en overbodige producten trachten een generatie te vormen die het vanzelfsprekend vindt dat ook kinderen al zo vroeg mogelijk worden omgevormd tot consumenten. Na de kleding, het speelgoed en andere luxe hebbedingen, vindt nu de Zaanse rattenvanger het kennelijk de hoogste tijd om de kinderen nog massaler dan nu via het eten aan hem te binden. Inmiddels leeft de jeugd steeds ongezonder, maar dat zal Albert een zorg zijn...

Maar het is toch een boeiend idee dat de producten van bierbrouwer Heineken, goede vriend van de Oranjes, er op Koninginnedag toe leiden dat honderden jongeren oog in oog staan met de ME. Consumenten willen op den duur steeds meer en ongebreideld consumeren op de momenten en op de manier die zij zelf willen bepalen. Redelijk nadenken, afwegen, solidariteit komen steeds meer onder druk te staan. Het is niet voor niets dat het repressie-apparaat in ons land zo snel groeit.