Bacardi Rum, Een occulte oorlog

Boekbespreking

Hernado Calvo Ospina, Barcardi Rum - een occulte oorlog

Het boek 'Bacardi Rum, Een occulte oorlog' van Hernando Calvo Ospina is verschenen in de Nederlandse taal. Hernando Calvo Ospina is een Colombiaanse publicist. Hij verblijft in Antwerpen en in Parijs. Prof. James Petras (Universiteit Binghamton, New York) schreef het voorwoord en Xavier Declercq (Oxfam Solidariteit België) het nawoord.

'Het boek Bacardi Rum brengt de achtenswaardigheid van deze drankengigant aan het wankelen. Financiering van terroristische activiteiten, manipulatie van Amerikaanse senatoren, overtreding van de internationale handelsregels: het boek van Hernando Calvo leest als een spannende thriller.'

Bacardi Rum levert bewijzen van de betrokkenheid van Bacardi bij moordcomplotten tegen Fidel Castro en van Bacardi-plannen om bommen te droppen op Cubaanse olieraffinaderijen. Het bedrijf financiert allerlei ondergrondse en openlijke extreem-rechtse organisaties zoals het FNCA, dat betrokken was bij activiteiten tegen de Sandinisten in Nicaragua en voor Savimbi in Angola.

In 1996 lanceerde Bacardi de rum-oorlog. Het bracht een nieuwe rum op de markt met de naam Havana Club. Het consortium van het Franse Pernod Ricard en het Cubaanse Havana Club diende een klacht in wegens leugenachtige publiciteit en misbruik van de naam Havana Club. Bacardi moest inbinden. Hernando Calvo beschrijft hoe Bacardi advocaten inschakelde om in de VS wetteksten zodanig bij te schaven dat concurrent Pernod Ricard gedwarsboomd kon worden. Internationale rechtsregels werden daarbij opzijgeschoven. Deze VS- wetteksten worden door de Europese Unie aangevochten bij de Wereldhandelsorganisatie.

Hernando Calvo Ospina: "Transnationale ondernemingen zoals Shell, Texaco, Total, Nestlé en andere slachtofferen grote groepen mensen, vooral in landen die ten onrechte de 'Derde Wereld' worden genoemd. En hoewel het vinden van informatie over die schandelijke praktijken geen heksentoeren vergt, weten de meesten onder ons er weinig of niets over.

Zo is het erg stil rond 's werelds grootste rumproducent, de multinational Bacardi. Waarom zou men een bedrijf verdenken dat jaarlijks twintig miljoen kratten feestdrank aan de man brengt in zowat 170 landen?

Halfweg de jaren negentig haalde Bacardi heel even de actualiteit: de firma had geprobeerd een VS-wet tegen Cuba te laten goedkeuren. Daar bleef het echter bij. De meeste mensen beschouwden de wet als slechts één extra druppel in de confrontatie-emmer tussen de VS en Cuba. Het was maar normaal dat de VS, de enige supermacht, de strop rond de Cubaanse nek nog wat strakker aanhaalde. Waarom moesten die Cubanen zo nodig onafhankelijk en socialistisch zijn? Naar het einde van de jaren negentig haalde Bacardi opnieuw het nieuws door een conflict met het Frans-Cubaanse consortium Pernod-Ricard-Havana Club over de rechten op een merknaam. Ook die zaak bleef relatief onbekend want het werd uitsluitend vermeld in de economische berichtgeving. Toch heeft Bacardi een angstvallig verborgen 'zwartboek'."

Uit het voorwoord van James Petras

Dit is het verhaal van de hechte banden tussen de aandeelhouders en de toplui van het huis Bacardi, de extreem-rechtse Fundación Nacional Cubano Americana (FNCA) en de CIA. Het boek vertelt over de bemoeienissen van Bacardi met de oprichting van de FNCA en beschrijft hoe de rumproducent de Cuba-politiek van de VS beïnvloedde. Hierdoor roept het boek onwillekeurig de vraag op hoe stafleden van buitenlandse bedrijven die zo gepassioneerd hun heilige ideologie prediken aan politiek kunnen doen achter de rug van hun landgenoten... een politiek die bovendien indruist tegen hun eigen belangen.

Hoe functioneerde Bacardi als doorgeefluik voor CIA-fondsen aan paramilitaire huurlingen in Nicaragua en Angola en uiteraard ook in Cuba? Dit boek is echter meer dan een reeks verschrikkelijke verhalen over een boosaardige multinational die ongestraft zijn gang gaat tegen wanhopige mensen die voor een beter leven vechten.

Dit boek roept fundamentele vragen op over de relaties tussen multinationals en imperialistische politici en over de manier waarop een staat privé-ondernemingen gebruikt voor zijn eigen terroristische doeleinden. Deze studie toont aan dat multinationals niet uitsluitend privé-ondernemingen zijn met commerciële bedoelingen, maar dat ze ook politieke constructies zijn waarmee de staat illegale activiteiten uitvoert.

Ook al is Bacardi geen VS-onderneming, toch heeft het de leden van het Congres in zijn macht, koopt het stemmen voor presidentskandidaten (Clinton) en sponsort het gruwelijke paramilitaire activiteiten die de VS-wetten schenden.

De FNCA en Bacardi zijn nauw verbonden, omdat sleutelfiguren van Bacardi in de raad van bestuur van de Fundación zetelen. De politieke activiteiten van Bacardi en de FNCA staan tot vandaag elke toenadering tussen de VS en Cuba in de weg. De voorzitter van de Kamer van Koophandel in de VS - op commercieel vlak de belangrijkste Noord-Amerikaanse organisatie - noemde het herstel van de economische betrekkingen met Cuba van het allergrootste belang. Dit toont aan dat Bacardi en de FNCA in de VS een strekking vertegenwoordigen die in de verdrukking komt. Waarom houdt Washington dan zo hardnekkig vast aan de extremistische politiek van de tandem Bacardi-FNCA?

Calvo Ospina zet lijnen uit die ons kunnen helpen ontdekken waarom een onbetekenende groep ballingen, gevestigd in één stad (Miami, Florida), zoveel invloed kan uitoefenen. Deze rijke, rechtse extremisten zorgen voor zowat 15 procent van de verkiezingsfondsen voor het Congres. Nog belangrijker is dat de Cubaanse terroristen, gelieerd aan FNCA en Bacardi, een vooraanstaande rol speelden bij de vuile oorlogsoperaties in de door Washington 'van strategisch belang' gedoopte zones. Washington wil de terroristische ballingen die de Contra's in Nicaragua, de huurlingenlegers van de Unita in Angola en de doodseskaders in El Salvador oprichtten en leidden, niet verloochenen. Deze Cubaanse bannelingen waren en zijn een strategische troef voor Washington. En hoewel een toenemend aantal conservatieve ondernemers en agro-industriëlen in de VS Washington bezweren de commerciële barrières met Cuba te doorbreken, spartelt het Witte Huis tegen omwille van zijn geliefde terroristen.

Calvo Ospina schetst de terroristisch-ideologische component van de VS-politiek en de sleutelrol die de Cubaanse ballingen en Bacardi daarin speelden. Nu de Koude Oorlog achter ons ligt en de economische strijd heviger wordt, zal Washington moeten kiezen: voor Bacardi of voor de Kamer van Koophandel. (James Petras, professor politieke ethiek aan de universiteit van Binghamton, New York)

Titel: Bacardi Rum
Ondertitel: Een occulte oorlog
Auteur: Hernando Calvo Ospina
Uitgeverij EPO, Antwerpen - Oxfam Solidariteit, Brussel - 11.11.11-uitgeverij, Brussel. Isbn 90 6445 212 1. Paperback 15 x 22,5 cm - Met foto's, diagrammen en documenten. 200 pagina's. ƒ 32,50 - 14,82 euro
Distributie in Nederland: Centraal Boekhuis BV Culemborg
Vertegenwoordiging in Nederland: Hans Bellingwout - tel/fax: 0162 42 17 44

Uitgeverij EPO,
Lange Pastoorstraat 25-27
2600 Berchem-Antwerpen
Contactpersoon: Jos Hennes
Tel: +32 (0)3 287 08 75
Fax: +32 (0)3 218 46 04
Gsm: +32 (0)478 99 83 31
E-mail: jos.hennes@epo.be
Web: www.epo.be