Netelenbos misbruikt files

filerijden in de Randstad

Door Hans Heres

De regering zegt af te willen van de files. En hoe willen ze dat gaan doen? Door een goed en voor een ieder betaalbare openbaar vervoer of door verdubbeling van het aantal autosnelwegen? Nee, hoor! Na het kwartje van Kok, dat ook alleen maar een melkkoe voor de schatkist is, heeft men nu het volgende ei van Columbus bedacht: een kilometerheffing van 10 cent per kilometer voor iedereen, ongeacht waar men woont.

Met het extra geld dat de regering hierdoor ontvangt zegt zij iets aan de lange files in de Randstad te gaan doen.

Maar wat blijkt? In de gebieden waar normaal gesproken géén files zijn, worden de meeste kilometers gereden: Flevoland 20.800, Groningen 16.200, Drenthe 16.100, Gelderland 16.000, Utrecht 16.000. (1)

En waarom rijden deze mensen zoveel kilometers? Omdat ze graag in de auto willen zitten? Of omdat ze zo graag de schatkist middels de hoge belasting op brandstof willen spekken? Volgens de NCPN niet. De eenvoudige reden is dat de mensen in die gebieden ook nog eens naar hun werk moeten. Jarenlang werd er gezegd dat men het er voor over moet hebben om 1 à 1,5 uur naar het werk te rijden en weer terug. Want dicht bij huis was immers geen werk en daarom moest men maar mobiel zijn.

Als het aan het paarse kabinet ligt, worden ze hier nu voor gestraft en na een lange werk- en reisdag financieel ook nog eens gepakt. In plaats van dat men het werk dichter bij de mensen brengt, wil men naast de kilometerheffing ook de auto van de zaak nog eens duurder maken. Maar voor wie maken ze die duurder, voor de zaak of de chauffeur? De chauffeur neemt meestal meerdere collega's mee en is daardoor ook nog eens langer van huis.

Deze plannen kunnen bovendien ook nog een andere keerzijde hebben, nl. de verdere ontvolking van het platteland. Want wie draait op voor de extra kosten, de werkgevers of de arbeiders? Vermoedelijk zullen de werknemers wel voor de keuze geplaatst worden of dichter bij het werk gaan wonen of maar ontslag nemen, wat weer de nodige problemen met zich mee brengt. Want als ze dan 'vrijwillig werkloos' worden genoemd, heeft dit gevolgen voor hun nWW-uitkering.

Verhuizen kost ook geld, en de kleine dorpen konden wel eens heel rustige dorpen worden, voor diegene die zich al die extra kosten zowel zakelijk als privé kunnen veroorloven. De arbeiders kunnen straks in hoge dure flats gaan wonen, lekker dicht bij hun werk of uitkeringsinstantie.

Om dit te voorkomen is het nodig om paars een halt toe te roepen.

(1) Gereden binnenlandse kilometers in 1999, bron CBS.