NS verspelen laatste krediet

Van de sociaal-economische redactie

Een computerstoring in Utrecht waardoor het volledige treinverkeer in Nederland ernstig ontregeld raakte en veel klanten niet, of veel te laat, op hun bestemming kwamen, leidde zelfs tot een debat in de Tweede Kamer op de laatste dag voor het zomerreces. De maat is voor velen vol. Tijdens al het gekrakeel rond het NS-plan 'bestemming klant' was er nog krediet voor het personeel, de NS-leiding en de minister van Verkeer en Waterstaat. Ondertussen is echter gebleken dat de aanloop van de privatisering van de NS, het reeds overschakelen naar optimale winstgevendheid, over de ruggen van het personeel en door bezuiniging op onderhoud, de oorzaak is van het niet goed functioneren van de Nederlandse Spoorwegen.

En welke oplossingen worden er bedacht? Sinds afgelopen maandag hebben de NS 300 treinen per dag geschrapt. Treindiensten waarvan de frequentie vier keer per uur of hoger is. Op deze manier worden er reservetreinstellen gecreƫerd voor de gammele brikken die uitvallen. Ook is er dan meer personeel beschikbaar. Op 2 september willen de NS terug naar het 'oude' rooster. Waarschijnlijk met de nieuwe problemen: Overvolle en uitvallende treinen, of wordt er ondertussen aan nieuwe treinstellen gewerkt? Nee, wel willen de NS een aantal van deze 'sprinters' luxer maken. Hetgeen neerkomt op het vergroten van de 1e klasse en het aanbrengen van hanglussen in de 2e.