Ons GVB geen NV

Door Eva Strausz

Enthousiast is een begin gemaakt met het ophalen van handtekeningen voor de aanvraag van een referendum over de verzelfstandiging van het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf Amsterdam (GVB).Het startsein werd gegeven door twee brandweerwagens met loeiende sirenes. Als het referendum tegelijkertijd met de Tweede Kamerverkiezingen gehouden kan worden, moeten voor 28 januari 25.000 Amsterdammers hun handtekening voor de aanvraag hebben gezet.

Mensen van het GVB, bijgestaan door collega's van brandweer en GGD, staken dus op 8 december de handen uit de mouwen. Om te beginnen is de drukke Albert Cuypmarkt gekozen om mensen om een handtekening te vragen, en voor te lichten over wat er gaande is bij het GVB. Ondanks de haast waarmee mensen op zaterdagmiddag op de markt zich van kraam naar kraam spoeden om hun boodschappen te doen, wilden de meesten graag even stilstaan om te tekenen. Soms stonden ze er voor in de rij. Er werden veel vragen gesteld over de verzelfstandiging van het GVB.

Een paar gezinsleden die aankomen op de markt merken op: "We willen graag tekenen. We zijn tegen verzelfstandiging van het GVB en tegen privatisering. We hebben meegemaakt dat na de privatisering van de PTT ons postkantoortje is opgeheven. UPC (kabeltelevisie) biedt schandalig slechte service en hoe de NS functioneert, daarover praten we niet eens meer." Een Engelsman zegt trots: "Ik mag hier stemmen. Ik woon al een tijd in Amsterdam, mag ik ook tekenen? Ik heb afschuwelijk slechte ervaringen met geprivatiseerd openbaar vervoer in Engeland. Ik kan u wel zeggen dat er amper nog iets goed werkt bij het openbaar vervoer daar. Als u wilt weten waarom er niet geprivatiseerd moet worden dan moet u in Engeland met het openbaar vervoer reizen."

Duidelijk is dat verzelfstandiging een stap is naar privatisering. Er zal een bedrijf ontstaan met een eigen belang en een eigen doelstelling. In een grote stad als Amsterdam waar op een werkdag bijna één miljoen mensen worden vervoerd moet een goed, veilig en betaalbaar openbaar vervoer zijn. Als het GVB een NV wordt dan wordt het een bedrijf als elk ander en zal de doelstelling vooral het maken van winst zijn.

Hoewel de vakbonden na harde onderhandelingen met de gemeente en de GVB- directie de arbeidsvoorwaarden voor dit moment hebben kunnen veiligstellen, zegt dat nog niets voor de dag van morgen als het GVB een NV wordt. De opsplitsing van het openbaar vervoer is weliswaar voorkomen maar na privatisering dreigt dit zeker, alsmede het opheffen van onrendabele lijnen. Minder OV op straat betekent vanzelf minder werknemers in dienst van het dan geprivatiseerde GVB.

Op 12 december waren meer dan 5.000 handtekeningen binnen. Het eerste verplichte aantal van 6.300 zal dus ruim op tijd ingeleverd kunnen worden. Nu de rest nog. Het moet lukken, het gaat lukken. Ons GVB geen NV!

Voor informatie:
Ons GVB geen NV!
Postbus 59213
1040 KE Amsterdam
Tel: 020-5818499
www.onsgvbgeennv.info