NCPN-Groningen valt op in verkiezingsstrijd

 

 

Door Rob Heusdens

In de verkiezingsstrijd in Groningen is de NCPN in beeld voor een zetel in de gemeenteraad. Het is niet zeker dat de NCPN een zetel verovert, maar het is zeker ook niet onmogelijk. De ervaringen in de verkiezingen zijn tot nu toe uiterst positief. Veel mensen vragen informatie aan, of vragen belangstellend waar de NCPN voor staat. Ook de media beginnen wat meer belangstelling te tonen voor de NCPN.

Wekelijks staat de NCPN met een verkiezingskraam op de Grote Markt en trekt veel belangstellenden. In woonbuurten, onder studenten, bij bedrijven en op het hoofdstation worden regelmatig pamfletten verspreid over onderwerpen als privatiseringen, afbraak van sociale zekerheid en collectieve diensten en nutsvoorzieningen. De NCPN is voorts aanwezig in tal van forums en verkiezingsbijeenkomsten, en laat daar een kritisch geluid horen over het gevoerde vrije markt beleid.

EEN MAGNEETZWEEFTREIN VOOR HET NOORDEN?

NCPN KIEST NIET VOOR ZWEVERIGE POLITIEK,

MAAR BLIJFT MET BEIDE BENEN OP DE GROND STAAN

Door de proefballonnen die met name Alders (Commissaris van de Koningin in de provincie Groningen) oplaat over de mogelijke komst van de magneetzweeftrein, lijkt het of het al een besloten zaak is dat het Noorden een magneetzweeftrein moet krijgen. Het kabinet wil voor 1 juli een beslissing nemen over een verbinding tussen Groningen en de Randstad.

Onlangs werd bekend dat de aanleg van deze magneetzweeftrein de noordelijke overheden (provincies en gemeenten) zo'n 1,1 miljard euro zal kosten. De exploitatie- en aanlegkosten van zo'n traject zijn extreem hoog, de vervoersprijzen zullen fors uitstijgen boven het OV-tarief, en het reizigers- aanbod zal in het dunbevolkte noorden gering zijn.

Voorts is duidelijk dat het normale openbaar vervoer, en met name de spoorwegen zwaar te lijden hebben van de privatiseringen. Lokale, provinciale en nationale overheden zouden er beter aan doen om het normale openbaar vervoer weer in eigen hand te nemen, en beter te organiseren.

De gewone bevolking heeft weinig aan een magneetzweeftrein, waarmee ze weliswaar tegen een hoog tarief snel vervoerd kunnen worden van Groningen naar de Randstad, maar dan voor lief moeten nemen dat de normale treinverbindingen gebrekkig zijn en er veel vertragingen optreden, sommige nieuwe stadswijken nog geen aansluiting hebben op het openbaar vervoer, en er her en der ook buslijnen worden opgeheven.

Een veilig, goed en goedkoop openbaar vervoersysteem, toegankelijk voor iedereen, in handen van de overheid. Daar hebben we meer aan dan een magneetzweeftrein waar in de praktijk alleen de rijkeren gebruik van kunnen maken.

OOG TV zend donderdag 28 februari of vrijdag 1 maart een kort debat uit over de magneetzweeftrein tussen de NCPN en D'66.