Ons GVB geen NV

Door Eva Strausz (*)

Het tijdstip van het referendum nadert met rasse schreden. In het comité 'Ons GVB geen NV' wordt hard gewerkt. GVB-personeel en reizigers folderen samen en praten veel op straat en de markt met de Amsterdammers. De mensen willen graag praten over de dreigende verzelfstandiging die ook in hun ogen een eerste stap naar privatisering is.

De strijd verhardt zich. De duurbetaalde lieden die voor de verzelfstandiging zijn delen, waar zij kunnen, stoten onder de gordel uit. Zo wist wethouder van financiën Dales (VVD) tijdens een forumdiscussie in het stadhuis aan de daar aanwezige ambtenaren te melden: "In het pamflet van het referendumcomité staan leugens in de beste communistische traditie." Hij wist ook nog te melden dat hij hiervoor naar de rechter zou stappen, er is nu een week voorbij en er is nog niets gebeurd. Hij zal ook niets doen omdat hij ook wel weet dat hij geen kans maakt.

Natuurlijk zijn de inwoners van Amsterdam bang voor NS-, UPC- en PTT-toestanden, en willen de 5.000 werkers van het GVB hun baan behouden, iets wat bij privatisering nog maar de vraag is. Wethouder Oudkerk (PvdA) meldt in de huis aan huis verspreide referendumkrant dat het ziekteverzuim wel 20 procent is en dat dit fors zal dalen als de verzelfstandiging een feit is. Dat dit een leugen is blijkt wel uit de cijfers. Het percentage ligt veel lager en is de laatste jaren al fors gedaald.

Het is trouwens ook niet eerlijk om het zware werk bij het GVB te vergelijken met een kantoorbaan. Roel Walraven (oud CPN-wethouder) vertelde op de forumdiscussie: "Mijn zoon was trambestuurder. Het verkeer in Amsterdam is erg gevaarlijk, auto's, fietsers en voetgangers verschijnen plotseling voor de tram. Op een dag heeft mijn zoon een ernstig ongeluk gehad. Hij trok zich dit zo aan, dat hij er langdurig ziek van werd. Een baan bij het GVB is dus zwaar."

Uit de uitlatingen van Oudkerk en Dales blijkt duidelijk dat zij weinig respect hebben voor de 5.000 werkers van het GVB die dag in dag uit 1 miljoen mensen vervoeren. Het is een schande om het personeel van wanpresteren te beschuldigen en de inwoners van Amsterdam voor te spiegelen dat na de verzelfstandiging alles beter wordt. Maar ja het is de tijd van plat populisme en roept u maar.

Soms worden de beweringen van de stadsbestuurders wel erg belachelijk. Fatima Elatik (PvdA) weet in de referendumkrant te melden dat zij zich ergert aan drinkende en rokende mensen in het openbaar vervoer en dat hiertegen, wanneer het bedrijf verzelfstandigd is, hard opgetreden zal worden. De schrijver van dit artikel is zelf een frequent gebruiker van het openbaar vervoer en maakt deze zaken niet mee. Bovendien kan binnen de huidige regelgeving hiertegen ook nu al worden opgetreden en worden zulke zaken bij geprivatiseerde bedrijven alleen maar erger. Oud burgemeester Patijn meldt bovendien dat het materieel schoner zal zijn als het GVB verzelfstandigd is. Hij vertelt er echter niet bij dat het schoonmaken nu al door een externe firma wordt uitgevoerd. Over liegen gesproken.

De mededeling dat het GVB moet worden verzelfstandigd, omdat dat moet van Den Haag en Brussel om mee te mogen doen bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in 2006 is ook niet juist. Er is in het Europees Parlement een motie, ingediend door Erik Meijer (SP), die stelt dat grote steden hunopenbaar vervoer niet hoeven te verzelfstandigen, aangenomen. Het GVB is intern verzelfstandigd en een externe verzelfstandiging is dus niet nodig. Nu is rust nodig voor het GVB-personeel en reizigers. Zij willen een goed en veilig openbaar vervoer. Verzelfstandigen en uiteindelijk privatiseren leidt tot verslechteringen omdat dan alleen de winst telt.

Amsterdammers, ga stemmen op 15 mei. Stem TEGEN de externe verzelfstandiging.


(*) Eva Strausz is voorzitter van het 'Reizigerscomité GVB' en lid van het referendumcomité 'Ons GVB geen NV'.