Zo gaat dat na privatisering. Bewoners van hoogbouw moeten tot 150 meter lopen om hun vuilnis met behulp van een electronische pas in kleine hoeveelheden in ondergrondse containers te dumpen. Eerder kon het gewoon in de verschillende stortkokers. De ervaring, zoals hier in Eerbeek (gem. Brummen) leert ook dat de kosten behoorlijk stijgen. "De hoeveelheid afval heb je in eigen hand", zegt de gemeente. Letterlijk of figuurlijk?  

Behoud een eigen reinigingsbedrijf voor nieuw Terneuzen!

Van een correspondent

Al jaren wordt gesproken over mogelijke privatisering van afvalinzameling in Terneuzen. Na langdurige onderhandelingen met OLAZ (nu de Zeeuwse Reinigingsdienst b.v.) blijkt onomstotelijk dat een eigen afvalinzamelbedrijf voor de bevolking goedkoper is. Kaderleden van het reinigingsbedrijf zijn daarom van mening dat de politiek hen niet langer in onzekerheid mag laten en moet kiezen voor een eigen inzameldienst voor de nieuwe (heringedeelde) gemeente Terneuzen.

De laatste maanden stonden er regelmatig berichten in de regionale pers over privatisering van gemeentelijke huisvuilinzameldiensten in Zeeland. Uit de krant blijkt een voornemen het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen over te dragen aan de Zeeuwse Reinigingsdienst (ZRD) bijvoorbeeld onder de vlag van NV Deltanutsbedrijven.

De leden van de AbvaKabo FNV/Novon afdeling Zeeuws-Vlaanderen zijn geen voorstander van privatiseringen waarbij het publieke en collectieve belang niet is gediend. Zij zijn van mening dat het publieke belang nooit ondergeschikt mag worden gemaakt aan het commerciƫle belang van een (per definitie op het maken van winst gerichte) onderneming. Er moet een zorgvuldige afweging van belangen plaatsvinden bij de beoordeling of taken al dan niet voor privatisering in aanmerking komen. Treinreizend Nederland bijvoorbeeld loopt geregeld vast na de privatisering van de Nederlandse Spoorwegen.

Inzameling van huishoudelijke afvalstoffen is naar hun mening per definitie een kerntaak voor de overheid. De afvalmarkt is volop in beweging. Er gaat veel geld om in deze markt en bedrijven zijn, voornamelijk door overnames, uitgegroeid tot grote multinationals. Deze groei (met overnames) lijkt nog lang niet ten einde. De (Europese) grenzen gaan open en de handel in en het transport van afvalstoffen is zeer lucratief. Multinationals proberen de volledige keten van inzameling tot eindverwerking inclusief storten en verbranden in handen te krijgen en zo een monopoliepositie te verwerven. Prijsstijgingen zijn in deze markt de afgelopen jaren dan ook aanzienlijk geweest. De verwachting dat de tarieven bij het overdragen van inzameltaken aan particuliere bedrijven in de nabije toekomst fors zullen stijgen is dan ook gerechtvaardigd.

Het is naar hun mening wenselijk en raadzaam het inzamelen, afvoeren en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen betaalbaar, betrouwbaar en kwalitatief hoogstaand te organiseren. Waarom zou directe zeggenschap en het belang in een eigen afvalinzameldienst worden verruild voor indirecte zeggenschap middels een speciaal daarvoor opgezette constructie (Gemeenschappelijke Regeling) bij een commerciƫle onderneming? Hoe lang blijft overigens een zelfstandige Zeeuwse afvalinzamelpoot onder de vlag van Deltanutsbedrijven bestaan als (Europese) kapers op de kust zijn? De geplande privatisering gaat, tegen de afspraken in, bovendien zeer waarschijnlijk ten koste van de werkgelegenheid van de betrokken medewerkers.

Zij pleiten daarom nadrukkelijk voor het behoud van een eigen afvalinzameldienst bij de gemeenten in Zeeland en zeker in de nieuwe gemeente Terneuzen.

Zij hebben daarvoor de volgende argumenten:

Geen privatisering over de rug van het personeel!

De betrokken medewerkers hielden een demonstratieve actie op woensdag 14 augustus 2002 op het Stadhuisplein en boden B en W een petitie aan.