WVG-besluit voor tweede keer uitgesteld

NCPN-Lemsterland vecht verlaging vervoersvoorzieningen aan!

 

Van een correspondent

Maandag 29 september waren in de gemeenteraad van Lemsterland voor de tweede keer de vervoersvergoedingen in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten, die met bijna 80 procent verlaagd worden, aan de orde. (De 100%-vergoeding van 1278 Euro naar 300 Euro per jaar). Gehandicapten die gebruikmaken van een taxi zouden dan wat meer euro's kunnen besteden, maar dan wel op basis van declaraties.

Toen dit plan in het voorjaar bekend werd - de NCPN-afdeling had zich hier middels een verklaring in de plaatselijke krant over uitgesproken - waren de reacties van de direct-betrokkenen niet van de lucht. Verbijstering en ongeloof overheersten, immers zo'n achteruitgang sloeg alle records. De voorsprong voor wat betreft de WVG-vervoersbijdragen op de meeste andere gemeenten, waar al meerdere keren forse bezuinigingen waren doorgevoerd, zou hierdoor in één klap verdwijnen.

Een opgerichte actiegroep verzamelde protesthandtekeningen onder de gehandicapten en deze werden demonstratief vóór de aanvang van de raadsvergadering op 23 juni aangeboden. De woordvoerder van de actiegroep sprak niet alleen over: de niet te aanvaarden voorgestelde gigantische verlaging van de vergoeding, maar hield de volksvertegenwoordigers ook voor dat hiermee de mensen hun vrijheid wordt ontnomen en dat er vrijwel niets meer over zal blijven van de mogelijkheid om deel te nemen aan het gewone leven van alle dag.

Met name de NCPN-fractie wierp zich op als spreekbuis van de actievoerenden en hun achterban, zij hekelde het college van B en W die het voorstel presenteerde zonder dat eerst noodzakelijke antwoorden op gestelde vragen waren gegeven. Een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep werd als motief gebruikt om deze schandalige verlaging van de vergoeding aan gehandicapten, die van de eigen auto of van een auto van derden gebruikmaken, door te voeren. Het college-argument: "wij kunnen door de uitspraak van de CRvB geen kant op", werd door de NCPN-fractie naar het land der fabelen verwezen. Dit alles leidde ertoe dat het voorstel werd teruggenomen en uitgesteld tot een volgende raadsvergadering.

Inmiddels had de NCPN de bewuste uitspraak van de CRvB juridisch laten uitzoeken, met als resultaat dat de rapportage na dit onderzoek uitwees dat een aantal argumenten van B en W, waar de meeste partijen zich aan vastklampten, niet houdbaar zijn. Er was dus, volgens de NCPN, geen juridische noodzaak om het bestaande WVG-beleid te vervangen. Tijdens de vergadering van 29 september maakte dit gegeven een belangrijk onderdeel uit van de NCPN-bijdrage aan het debat.

Tevens werd door de NCPN erop gewezen dat de verhoging bovenop een veelheid van regeringsmaatregelen komt, waar vooral ook gehandicapten mee te maken zullen krijgen. Dit alles heeft ook te maken met de wil tot gelijkschakeling van de vervoersbijdragen in de Zuidwesthoekgemeenten, en dat weer niet aan een aantal toezeggingen was voldaan. Nogmaals werd er geen besluit genomen. In oktober aanstaande zal het uitvoeringsbesluit aan de orde komen. B en W en de meeste partijen hebben kennelijk goede hoop dat zij dan uiteindelijk hun zin zullen krijgen.

De gehandicapten zullen het er zeker niet bij laten zitten. Hiermee is weer eens aangetoond dat de aanvallen op de positie van het gewone volk niet alle uit Den Haag komen. Hun geestverwanten in de lagere regionen van de politiek kunnen er ook wat van.

Gemeenteraad Lemsterland spreekt zich uit: bushaltes in wijk Lemstervaart mogen niet verdwijnen!

Al weer enige maanden geleden kwam de NCPN-afdeling Lemsterland erachter dat het openbaar vervoersbedrijf Arriva het plan had twee bushaltes in de wijk Lemstervaart op te heffen. Via in het openbaar gestelde schriftelijke vragen aan B en W van de gemeente wilde de afdeling meer helderheid, maar ook de bevolking inlichten. Hierdoor bleek dat zelfs het gemeentebestuur niet eens was ingelicht en dat de vervoersonderneming zonder enige ruchtbaarheid vooraf de stopplaatsen uit de nieuwe dienstregeling per 1 januari aanstaande wilde weglaten. Zo gaat dat met teruggetreden overheden en privatisering!!

Het resultaat was een actie van bewoners, die meer dan 1.750 protesthandtekeningen opleverde, welke aan het gemeentebestuur werden aangeboden met het dringende verzoek deze bij de directie van de busonderneming te deponeren. Ook het gemeentebestuur (B en W) had al een brief verstuurd waarin zijn bedenkingen werden verwoord.

In de raadsvergadering van 29 september stonden de NCPN-vragen en de college-antwoorden officieel op de agenda. Een door de NCPN- en de PvdA-ingediende motie, waarin met argumenten het onaanvaardbare over de voorgenomen opheffing van de bushaltes werd uitgesproken, werd met algemene stemmen aangenomen. Een eerste actieresultaat was al dat de wethouder kon meedelen dat de busonderneming de beslissing enkele weken had uitgesteld, opdat nog oplossingen in verband met tijdwinst kunnen worden gevonden.

De NCPN in Lemsterland vindt dat het ingenomen raadsstandpunt een politiek signaal is en tevens een hart onder de riem van de actievoerende bewoners. De NCPN is ervan overtuigd dat het actiecomité en de bewoners het hier zeker niet bij zullen laten!