MWU 2003: "Alternatieven voor de 21e eeuw"

Foto Rik Min. Demonstraties in Enschede en ...  

... Rotterdam Actiebereidheid en strijdwil waren ruimschoots aanwezig. Naarmate bewustwording toeneemt zullen er (blijvende) successen worden geboekt. Het marxisme biedt alternatieve oplossingen voor de twintigste eeuw.
Foto Manifest  

De NCPN roept op deel te nemen aan de winterscholing van de PvdA-B. Wij wijzen vooral op het belang van de cursussen onder b en c.

Marxistische Winteruniversiteit 2003: "Alternatieven voor de 21e eeuw"

Marx is in de mode, zelfs al neemt menigeen een loopje met zijn ideeën. De marxistische universiteit wil Marx' ideeëngoed verder blijven bekendmaken. De Marx die de media ons voorstellen is een onschadelijke Marx, de echte marxistische ideeën verstoren hun gemoedsrust. We willen ook de opvolgers van Marx leren kennen, zij hebben net als Marx begrepen dat zijn visie alleen in de praktijk kan worden getoetst, met alle risico's van dien.

Eerst maken we je wegwijs in de basisprincipes van het marxisme. De vier basiscursussen vormen vanaf nu een programma dat recht geeft op een diploma. Vervolgens bestuderen we systematisch de belangrijkste teksten van het marxisme. Dit keer is Lenins werk aan de beurt: De 'linkse stroming', een kinderziekte van het communisme. Tenslotte passen we de marxistische methode toe op actuele problemen zoals Europa, de openbare diensten, de strijd van de Afrikaanse en Arabische volkeren tegen de westerse overheersing.

Uitgebreid programma

Lessen voor beginners

  1. Het ABC van de marxistische filosofie.
    Karl Marx startte zijn loopbaan als filosoof. Hij legde zich toe op de studie van de meest fundamentele vragen over het menselijke bestaan. Zijn latere gedachtegoed is doordrongen van filosofische standpunten en de studiemethode die Karl Marx en zijn medestander Friedrich Engels hebben ontwikkeld. Als u nog nooit iets van het marxisme hebt bestudeerd, raden we u aan te starten met deze cursus.
    De wereld verandert razendsnel. Moeten wij deze veranderingen (van de aarde, de maatschappij, de economie, de mensen zelf) vrezen of toejuichen? Kunnen wij zelf een rol spelen in deze veranderingen? Of moeten wij ons altijd onderwerpen aan de wet van de sterkste (of de rijkste)? Marx boog zich 150 jaar geleden al over deze vragen. De grondslagen van de filosofie van de Franse marxist Georges Politzer, die door de Duitsers gefusilleerd werd tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  2. De staat tegen de werkers?
    Sinds Karl Marx heeft nog geen enkele econoom het kapitalisme even scherp geanalyseerd of aangeklaagd. Maar Marx was niet alleen econoom en filosoof. Hij nam ook deel aan de politieke strijd. Hoe kun je het kapitalisme aanvallen als je geen politieke macht hebt?
  3. Voor een sociaal of een socialistisch Europa?
    Zes maanden voor de Europese verkiezingen krijgt u hier een marxistische visie over Europa. Voor meer of minder Europa? Kan een sterk Europa de Amerikaanse wereldoverheersing breken? Zal Europa zorgen voor het algemeen welzijn van iedereen op het hele continent? Is een sociaal Europa het toekomstmodel voor heel de planeet? Of gaat de Europese Commissie steeds weer aan de noden van de arbeiders voorbij?

Lessen voor gevorderden

  1. a. Panafricanism, Panarabism & Marxism (in het Engels)
    Mohamed Hassan is een Afro-Arabische marxist die wereldwijd bekend is om zijn analyses over de toestand in het Midden-Oosten. Hij geeft een seminar in het Engels met discussiegroepen in andere talen naargelang de vraag van de deelnemers. "Verdelen om te heersen" is altijd al een tactiek van het imperialisme geweest. Het wekt dan ook geen verwondering dat de anti-imperialisten streven naar de eenheid van de onderdrukten. De pan-Arabische en pan-Afrikaanse bewegingen zijn niet nieuw, alhoewel tot nog toe de pogingen om er een concrete inhoud aan te geven zijn mislukt.
    Mohamed Hassan stelt voor enkele teksten uit het verleden te bestuderen. Hij confronteert Afrikaanse en Arabische marxisten en niet-marxisten met de huidige toestand in twee landen: Irak en de Democratische Republiek Kongo. Beide landen zijn het slachtoffer van oorlogen die het imperialisme hen oplegt en pogingen tot ontwrichting en balkanisering.
  2. b. Marxisme vandaag: is een extreem-linkse visie steeds revolutionair?
    Voor de derde keer stelt de Marxistische Universiteit een cursus over de actualiteit van het marxisme voor. Het gaat er niet om aan te tonen dat Marx en Engels in het Communistisch Manifest reeds over de mondialisering spraken. Het marxisme bestuderen, daarom gaat het in de eerste plaats. Het marxisme is geen dogma waarbij men uit het hoofd geleerde formules herkauwt. Het is ook geen wetenschap zoals de fysica, met experimenten in een gecontroleerde omgeving die men een oneindig aantal keren kan herhalen.
    Toch is het marxisme uitermate praktijkgericht wanneer men weet hoe het te gebruiken. Door de studie van De 'linkse stroming', een kinderziekte van het communisme, een tekst die Lenin schreef in 1920, leren we het marxisme hanteren.
  3. c. De communisten en de vakbonden (van 26 tot 28/12/03)
    Aan de basis van deze cursus ligt een pas verschenen boek van Rik Hemmerijckx. Voor het eerst onthult een wetenschapper hoe de leiding van het ABVV (de Belgische socialistische vakbond) bij het begin van de Koude Oorlog heeft geprobeerd zich te ontdoen van zijn communistische vakbondsleden.
    Meteen legt Hemmerijckx ook uit hoe de Belgische communisten werkten binnen de vakbonden in de jaren twintig en dertig. De auteur is aanwezig op 27 december. De dag nadien animeert Jef Bruynseels, ex-vakbondsafgevaardigde bij Exxon Chemicals het debat: Wat is de rol van een communist in de vakbond? Moeten communisten onvermijdelijk botsen met de vakbondsleidingen? Zou het niet beter zijn om een communistische vakbond op te richten?
  4. d. Moet men de openbare diensten verdedigen? (van 29 tot 30/12/03)
    Zijn de openbare diensten bureaucratisch en inefficiënt? Klopt dat of is dit een leugen?
    Gérard de Sélys, journalist en auteur van onder meer 'Openbare diensten: de kraak van de eeuw' en 'Zwart bord' over de privatisering van het onderwijs, heeft de openbare diensten steeds verdedigd tegen deze beschuldigingen.
    Hij is aanwezig op 29 en 30 december samen met een panel van werknemers uit de openbare diensten. Waarom en voor wie zijn er openbare diensten? Waarom wordt er vandaag geprivatiseerd? Welke gevolgen heeft dat voor de werknemers... en de gebruikers, het 'publiek'?

Hoe verloopt de Marxistische Winteruniversiteit?

Plaats: Internaat De Spits, Thonetlaan 106, 2050 Antwerpen (Linkeroever), een kalme en stille plaats met uitzicht op de Schelde en toch maar op twintig minuten wandelen verwijderd van het centrum van Antwerpen. De lessen beginnen dagelijks om 9.00 uur. Behoudens uitzonderingen (uitstapje, film...), bestaat elke dag uit vier blokken van anderhalf uur. Er is telkens een gedeelte individuele studie, een gedeelte groepswerk, een gedeelte uiteenzetting en discussie. Dagelijks wordt een nieuw thema aangepakt. 's Avonds is er tijd voor een wandeling of sport, kun je een film bekijken, een conferentie bijwonen of een rustige babbel doen bij pot en pint.

We verwachten je op vrijdag 26 december tussen 16.00 en 17.00 uur.

Van 17.00 tot 18.30 uur leiden de docenten hun les in en maken ze kennismet de studenten. Verblijf in kamers voor zes personen. Elke deelnemer brengt eigen beddengoed mee (lakens, kussensloop en slaapzak of deken). Speciale diëten (zonder varkensvlees, vegetarisch...) zijn mogelijk, alleen als we hiervan op de hoogte worden gebracht vóór 25 november.

Hoeveel kost het?

Vier dagen Marxistische Winteruniversiteit kosten 90 euro of 23 euro per dag. In deze prijs zijn lessen en volpension inbegrepen. Wie zich inschrijft vóór 25 november betaalt slechts 65 euro (17 euro per dag) - op voorwaarde dat het totaalbedrag gestort wordt vóór die datum.

Nadere inlichtingen bij de NCPN.