Extra geld is geen weggegooid geld!

Door Cas Hilvers

Een onderzoek heeft uitgewezen dat de subsidies aan 'zwarte' scholen weggegooid geld is, vertelt ons de Volkskrant van 30 maart. De prestatie van de leerlingen op scholen met subsidie bleken niet te veranderen in vergelijking met de prestaties van leerlingen op scholen zonder subsidie. Ook op de scholen zelf werden geen verbeteringen geconstateerd tussen de prestaties voor en na het verkrijgen van subsidie!

De subsidie bedroeg de afgelopen jaren 2700 euro per leerkracht voor scholen met 70 procent of meer allochtone leerlingen. "Geld is niet de knellende factor bij zwarte scholen", was de mening van de onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam. In het krantenbericht, waaruit ik deze uitkomsten haal, wordt niet gemeld of de onderzoekers dan wel andere knelpunten hebben geconstateerd.

Op basis van de krantengegevens denk ik toch aan een andere mogelijkheid. Misschien zou de conclusie moeten zijn dat 2700 euro per leerkracht per jaar te vergelijken is met het gooien van een emmertje water bij een uitslaande brand. Inderdaad 2700 euro is dan weggegooid geld, omdat het veel te weinig is! Bij een uitslaande brand moet met groot materieel worden uitgerukt, emmertjes water helpen daarbij niet.

Afschaffen dus die subsidie, lijkt de neoliberale conclusie uit het onderzoek. Laat het onderwijs op deze achterstandsscholen maar verder afbranden. Maar het extra geld is blijkbaar veel te weinig om een meetbaar verschil op te leveren tussen (bijna) vergelijkbare scholen en op de school zelf.

De juiste conclusie zou daarom moeten zijn dat de subsidies niet moeten worden afgeschaft, maar juist drastisch moeten worden verhoogd.

Christelijke naastenliefde in de praktijk

"Onze" minister van Onderwijsafbraak wil echter de subsidies voor achterstandsscholen met meer dan honderd miljoen euro verlagen, wat blijkbaar in overeenstemming is met de waarden en normen van het christelijk geweten!

Het moet anders

Om een optimale ontwikkelingskans voor onze kinderen mogelijk te maken moet het onderwijsbudget over de hele linie omhoog naar een niveau dat wel verschil uitmaakt. Als het bedrijfsleven behoefte heeft aan toponderzoekers, moet dat niet gezocht worden in selectie aan de poorten van de universiteiten of het oprichten van elitaire onderwijsinstellingen voor de rijken. De beste garantie voor de ontwikkeling van talent is een optimaal ingericht onderwijs van de basis tot de top, zonder financiƫle drempels en met gelijke kansen voor iedereen.