Gevaarlijk NS-systeem wordt voor prikkie opgelapt

Reizen per trein blijft voorlopig nog lang gevaarlijk


 

Van de redactie

De rangerende dubbeldekstrein waar vorige week vrijdag bij Amsterdam Centraal Station een volle intercity opreed, is door het rode sein gereden. Dat gebeurde in 2003 281 keer, gelukkig meestal zonder ongelukken. Bij de botsing raakten twintig mensen gewond. Het treinverkeer rond Amsterdam kwam geheel stil te liggen.

Het verouderde Automatische Trein Beïnvloedingssysteem (ATB) leidt voortdurend tot ongelukken. Eerdere treinongevallen, in Eindhoven en Dordrecht, hebben dat al aangetoond. Het systeem laat treinen die door een rood sein rijden stoppen, maar werkt niet als de trein langzamer dan 40 kilometer per uur rijdt, want die ongelukken zouden toch niet al te ernstig zijn. Het ATB is ook in Amsterdam zeer waarschijnlijk niet in werking getreden omdat de trein daarvoor naar alle waarschijnlijkheid te langzaam reed.

De regering wil nu 40 miljoen euro uittrekken voor voorlopige verbeteringen. Van de invoering van het veel veiligere Europese veiligheidssysteem wil het kabinet niet weten. Van een paar doden of gewonden meer of minder ligt men daar niet wakker. Wel van geld. Een veilig spoor kost drie tot vier miljard. Als we de extra inkomsten door de hogere aardgasinkomsten of een deel van het JSF-oorlogstuig er eens voor gebruikten? Waarom wel geld voor de bestrijding van terrorisme om de veiligheid te bewaren en een schijntje voor het openbaar vervoer waar dagelijks duizenden mensen gebruik van (moeten) maken?