Asociaal regeringsbeleid

Rolstoeltaxiritje van 6,82 verhoogd tot 53,56 euro


Steeds meer mensen raken in het isolement of vallen uit de boot nu het kapitalisme z'n ware onmenselijke aard toont: winst maken, menselijke behoeften zijn daaraan ondergeschikt.  

Door Toos Plug

Ik ben invalide en moet met rolstoel of scoot-mobiel op pad. Ik heb een voordeelurenkaart van de Spoorwegen, dus op alle reizen na een bepaalde tijd 's morgens 40 procent korting. Dirk, mijn partner, heeft een 60+-kaart van de Spoorwegen. De kaarten kosten hetzelfde. Dirk heeft ook 40 procent korting, in de voordeeluren. Tevens heeft hij zeven 'onbeperkte reizen' per jaar.

Op 18 maart 2004, toen TRAXX nog de vervoerder was, gingen we samen met direct vervoer naar Utrecht. Wij gingen van ons woonadres in Hoorn, naar de Herman Gorterstraat 55 in Utrecht. Later gingen wij samen, Dirk lopend, ik in de scoot-mobiel, naar de Brigittenstraat 15 in Utrecht, waar wij ons 's avonds lieten ophalen en weer naar huis brengen.

Van de week kregen wij de factuur van TRAXX. Omdat wij vanaf een ander adres werden opgehaald, betaalden wij twee enkele reizen. Dirk als partner ging mee. Dat was één meereizende. Kosten extra 0,00. De reis begon na 9 uur, dus met 40 procent korting, en bedroeg 2 x 7,52 euro = 15,04 euro. Dirk had nog een 'vrije reis' over. Dat biljet stuurden wij de volgende dag, ongestempeld, naar TRAXX. Dus werd het bedrag van de reis verlaagd, en was de totale reissom 6,82 euro.

Inmiddels is VALYS de vervoerder geworden; het rolstoeltaxivervoer was namelijk door de minister 'uitgeschreven', net als een bouwofferte. En VALYS had 'gewonnen'. Ik heb nu gebeld naar VALYS en me precies laten voorrekenen wat diezelfde reis - die we op deze manier echt niet gaan maken! - nu gaat kosten. Er worden nu kilometers berekend. Onze kaarten van de Spoorwegen gelden niet meer.

Voor de drie kwartalen 2004 (vanaf 1 april immers) heb ik een budget van 350 kilometer. Voor een zogenaamde 'sociale' prijs. (Daarboven gaat elke kilometer me 1,25 euro kosten. Gaan we samen dan betalen wij dus 2,50 euro per kilometer, tot 700 kilometer. Daarboven moet de 'echte' taxiritprijs betaald worden!)

Wat wordt er nu gerekend?

Van Hoorn (1624 HK) naar Utrecht (3511 EW) is 83,5 km. En terug van Utrecht (3512 PJ) naar Hoorn is ook 83,5 km. Bij elkaar gaat er dus 167 km. van mijn budget af. Er is dus nog één rit naar Utrecht (mijn zus) over dit jaar, of (dichterbij) naar Hoofddorp (mijn zoon). Want 2,50 euro per kilometer is echt niet op te brengen.

Het systeem is zogenaamd sociaal, want niet alleen Dirk maar ook nog drie andere personen zouden voor 16 cent per kilometer mee 'mogen', als ze dat zouden willen betalen. Het kost geen budgetkilometers. Wie zou dat echter willen? Ik kan echt niemand 'trakteren'. Al mijn kennissen hebben 60+- kaarten van de Spoorwegen. Die gaan geen 16 cent per kilometer betalen! De reis voor ons tweeën (een echtpaar wil toch graag 'samen' reizen, of niet?) komt neer op 4 x 13,39 = 53,56 euro. Het infonummer van VALYS heeft dat precies voor me berekend.

Resultaat

Ik ga niet meer op reis! Ik blijf wel thuis. Met mooi weer ga ik met de scoot-mobiel de stad in, waar ik niets kan kopen, maar ik kan wel kijken(echt Hollands toch!). Als het regent, of er een koude wind waait, moet ik thuis blijven, want een waterafstotend schootkleed-op-maat krijg ik niet van de WvG: "Weet u wel dat dat heel duur is?", zei de consulente.