Treinongeluk in Turkije: 38 mensen gedood


 

Door E.M.

Op 22 juli jongstleden vertrok de Yakup Kadri Express, een trein van de Turkse Staats Spoorwegen (TCDD), uit Istanboel, om zes uur 's avonds locale tijd, met als eindbestemming Ankara. 's Avonds om ongeveer kwart voor acht, vlakbij de stad Pamukova, ontspoorden zes treinstellen die vervolgens zijn gecrasht. Daarbij werden 38 mensen gedood en raakten 88 mensen gewond.

Op 4 juni van dit jaar werden de Yakup Kadri en twee andere hogesnelheidstreinen in opdracht van de AKP in gebruik genomen, om de reistijd tussen Istanboel en Ankara met vijf uur te verminderen.

Terwijl dit verschrikkelijke ongeluk plaatsvond, werd de Komünist, de officiële krant van de Communistische Partij van Turkije (TKP) net gedrukt. In die krant stonden onder meer lange artikelen die erop wezen dat de infrastructuur van de Turkse spoorwegen niet toereikend is voor de hogesnelheidstreinen. En dat het hier alleen gaat om een show, opgevoerd door de AKP om te laten zien hoeveel belang zij hechten aan technische ontwikkeling. Want hiermee wordt ook duidelijk hoe gehoorzaam de AKP de opdrachten van het IMF opvolgt, die er al enige tijd op aandringt om zo snel mogelijk hogesnelheidstreinen in Turkije te hebben, met als doel de privatisering van de Turkse Staats Spoorwegen (TCDD). Volgens de Komünist is het inzetten van een hogesnelheidstrein in Turkije op dit moment feitelijk misdadig.

Wie is verantwoordelijk?

Na het ongeluk werden de twee machinisten van de trein gearresteerd, omdat ze instructies genegeerd zouden hebben. Ze zouden de opdracht hebben gekregen om hun snelheid per direct te verlagen van 130 km naar 80 km per uur, voor hun aankomst in Pamukova. Als die instructies waren uitgevoerd zou de trein volgens de experts een salto mortale gemaakt hebben. De experts zijn het met elkaar eens dat de machinisten eigenlijk niet schuldig zijn, en dat het van het begin af aan te voorzien was dat de trein een keer een dodelijk ongeval zou krijgen, in een land waar 24 procent van het spoor 30 jaar of ouder is.

In het kader van de campagne voor de promotie van hogesnelheidstreinen hield Erdogan, de minister-president van de AKP-regering - een tak van de Islamitische Milli Gorus - dit jaar een speech. Daarin zei hij dat zijn partij herinnerd zou worden om wat zij voor de ontwikkeling van de spoorwegen gedaan heeft. Wat een fantastische waarzegger! Deze man krijgt wat hij wil... Dankzij het treinongeluk wordt de AKP onmiddellijk geassocieerd met wat 38 mensen is aangedaan!

Niet alleen het ongeluk zelf...

De volgende blunders zijn het zeker ook waard om herinnerd te worden. De mensen zullen zich Erdogan herinneren, terwijl hij arrogant een uitbrander geeft aan een jonge journalist, terwijl die hem vroeg wat hij van plan was te doen met de directeur van de TCDD (een bureaucraat die ook een product is van Milli Gorus). Het Turkse volk zal ook Ergulec niet vergeten, de adjunc-directeur van TCDD (ook een activist van Milli Gorus), omdat hij zei: "Alles wat komt, komt van Allah".

Hoe kunnen de families van de 38 doden ooit Bayraktar vergeten, een parlementslid van de AKP! In een verklaring voor het parlement zei hij dat de hele gebeurtenis het resultaat was van "het boze oog dat op deze regering is gericht." Waarbij uit niets was op te maken dat hij een grapje maakte.En als wij alle experts en wetenschappers vergeten zijn die de inzet van hogesnelheidstreinen in Turkije afwijzen zolang er geen nieuwe, veilige infrastructuur is, dan herinneren zij zich Yildrim nog, de minister van Transport, die schaamteloos heeft gelogen, door te verklaren dat de regering de inzet van hogesnelheidstreinen heeft gebaseerd op een wetenschappelijk rapport. Uiteindelijk is gebleken dat het enige positieve rapport over de hogesnelheidstreinen door de TCDD zelf is uitgebracht.

Toch zou het niet eerlijk zijn om alleen de AKP de schuld te geven van het ongeluk, er zijn meer schuldigen. In de eerste plaats alle regeringen in de afgelopen 50 jaar in Turkije, zonder uitzondering, omdat zij niet of nauwelijks geïnvesteerd hebben in de spoorwegen. Dit ten gunste van de monopolies in de autobranche, die de regering oplegden om de spoorwegen volledig te negeren. En alle imperialistische regeringen gaven en geven hun steun aan deze automobiel-monopolies. Ten tweede het IMF en de Wereldbank, die Turkije dwingen om te privatiseren, en het vrijwel onmogelijk hebben gemaakt om te investeren in de infrastructuur van de meeste staatsbedrijven in Turkije. Ten derde de Europese Unie, wiens belangrijkste economische criterium is dat Turkije zich houdt aan de structurele programma's die het IMF en de Wereldbank opleggen. En tenslotte de burgerlijke media, die een vurig pleitbezorger zijn van de privatiseringen en die tijdens de gehele campagne hun volledige steun gaven aan de hogesnelheidstrein.

Tel dit alles bij elkaar op en wat krijg je dan? Kapitalisme, het kapitalisme heeft schuld aan het ongeluk. Het kapitalisme met al haar instituten! En de bijdrage die de AKP levert aan dit smerige, moorddadige systeem is, met een blinde 'moed', juist haar ineenstorting versnellen net als die treinen die zij geïntroduceerd hebben.

De totale infrastructuur van Turkije valt uit elkaar. Om deze bouwval weer te herstellen is meer nodig dan een andere regering. Het Turkse volk heeft een totaal nieuw, betrouwbaar systeem nodig, die het volk belangrijker vindt dan de imperialistische monopolies. Turgut Ozal, een van de 'profeten' van de kapitalistische ideologie in Turkije, verklaarde in oktober 1983 in Yalova dat spoorwegen communistisch van aard zijn, en dat hij er daarom de voorkeur aan geeft om een goede infrastructuur voor auto's te bouwen. En zo zal het gaan... Het zijn de communisten die Turkije weer zullen opbouwen, gericht op de belangen van de bevolking.

vertaling: J. Bernaven