VERKIEZINGSPROGRAMMA REIDERLAND 2006

KANDIDATENLIJST

NCPN LIJST 1

Zo stemt U goed

Lijst 1 NCPN

1 Heres, H.L. (Hans) (m) Drieborg
2 Tielman, Z. (Zwanie) (v) Nieuweschans
3 Jansen, B.B. (Bert) (m) Finsterwolde
4 Nap, H. (Henk) (m) Finsterwolde
5 Boele, C.N. (Connie) (v) Nieuweschans
6 Jansen-Schwertmann, A. (Ginie) (v) Beerta
7 van der Mark, S. (Selma) (v) Beerta
8 Luppens, B.W. (Berend) (m) Drieborg
9 Veld-Nap, H. (Heika) (v) Finsterwolde
10 Kiewiet, J. (Johan) (m) Finsterwolde
11 Dreijer-Luppens, A.R. (Appie) (v) Beerta
12 Mulder-Mulder, E (Eppie) (v) Beerta
13 Noor, H. (Henk) (m) Drieborg
14 Stek, K. (Koert) (m) Beerta
15 Schwertman, A. (Albert) (m) Finsterwolde

Fier staat de NCPN op 1. Het nieuwe programma is opgesteld in overleg met een aantal organisaties in Reiderland en staat garant voor een sterke gemeenteraadspolitiek. Op communisten kun je vertrouwen. Die staan voor wat ze zeggen. Daarom: Stem weer op NCPN.  

NCPN 1

HANS HERES (60 jaar)

Lijsttrekker NCPN-Reiderland.

Het programma voor de verkiezingen van de gemeenteraad in Reiderland bevat verschillende punten die diverse vertegenwoordigers van belangengroepen naar voren hebben gebracht. Het programma waarmee de NCPN in Reiderland de verkiezingen ingaat is een mix van nieuwe eisen, mede geformuleerd vanuit de bevolking en oude programmapunten van de NCPN.

Een belangrijk punt is dat de NCPN tegen gemeentelijke herindeling is, in welke vorm dan ook. De NCPN erkent dat de gemeente Reiderland onvoldoende kan inspelen op noden van de bevolking, maar dit komt door onvoldoende financiën van het rijk.

Herindeling betekent dat bestuurders nog verder van de bevolking komen af te staan, terwijl invoering van het dualisme de politiek juist dichter bij de bevolking moest brengen. Herindeling brengt ook concentratie van voorzieningen met zich mee. Huidige voorzieningen in kernen dreigen dan te verdwijnen. De NCPN vindt dat het huidige voorzieningenniveau op z'n minst op peil moet blijven.

DE NCPN ZAL ZICH, IN HET BELANG VAN DE BEVOLKING, TEGEN IEDERE VORM VAN HERINDELING BLIJVEN VERZETTEN AANGEZIEN WE NOG STEEDS DE NAWEEËN ONDERVINDEN VAN DE HERINDELING UIT 1990

VOLKSHUISVESTING EN LEEFOMGEVING:

De NCPN wil in samenwerking met de huurders en belangenverenigingen bij de provincie pleiten voor woningbouwcontingenten. Er dient gebouwd te worden in alle kernen en voor alle doelgroepen, tegen een betaalbare huur. Als gevolg van sloop door Acantus van vooral seniorenwoningen is hieraan een groot gebrek ontstaan, terwijl er hier veel vraag naar is. Daarom dient er een herziening van het woonplan te komen waardoor gebouwd wordt naar behoefte van de mensen.

Er moet een ander toewijzingsbeleid van woningen komen. Niet vanachter een bureau bij Acantus, maar in samenspraak met de gemeente en de belangenverenigingen door een woningtoewijzingscommissie.

Ook meer aandacht is nodig voor de leefomgeving. Een goede leefomgeving is in het belang van de woningbezitters, zoals Acantus, die daarom in de woonomgeving moeten investeren in samenspraak met de gemeente en de bevolking.

WERKGELEGENHEID:

Nog steeds is er een groot gebrek aan werkgelegenheid in onze regio.

De provincie Groningen is een belangrijke producent van aardgas. Dat komt inmiddels voor zeer weinig geld uit de grond. Maar het wordt onbetaalbaar voor zowel de klein- als grootverbruikers.

De NCPN vindt dat de Oost-Groningse gemeenten gezamenlijk van de provincie moeten eisen dat de aardgasbaten worden aangewend voor behoud van werkgelegenheid en het scheppen van nieuwe in de regio.

De gemeente moet een actief werkgelegenheidsbeleid voeren. Bijvoorbeeld door hulp te bieden bij de 'papierwinkel' voor startende ondernemers. Hiervoor kan samenwerking worden gezocht met instellingen van hoger onderwijs, door stageplaatsen ter beschikking te stellen voor studenten die kennis hebben van de nieuwste regelgeving.

Het samenwerkingsverband met Winschoten en Scheemda voor exploitatie van bedrijventerreinen moet ook uitgifte van het bedrijventerrein van Nieuweschans aan passende bedrijven opleveren!

Versterking van sociaal-cultureel toerisme, door ondersteuning en initiatieven vanuit de bevolking om logies- en pleisterplaatsen te scheppen. Door sociaal-cultureel erfgoed te beschermen kan werkgelegenheid worden geschapen.

LASTENVERHOGING:

De NCPN zal in de gemeente waar mogelijk lastenverhoging voor de bevolking proberen tegen te houden. Evenals, met steun van de bevolking, door rijk en provincie opgedrongen lastenverhogingen. Ondanks de geruststellende berichten dat de economie aantrekt en het economisch wat beter zal gaan, neemt de armoede onder de bevolking toe. Stijgende energielasten, invoering van het nieuwe zorgstelsel, resulteert in steeds verdere inkomstendaling. Het gevolg hiervan, huisuitzettingen, afsluiting van gas en licht e.d., zijn onacceptabel in Nederland anno 2006!

SOCIALE ZAKEN:

De NCPN pleit voor herstel van de jaarlijkse eindejaarsuitkering aan eenieder met een inkomen op bijstandsniveau.

De NCPN is tegen een nog grotere sociale dienst. Het is bewezen dat die niet goedkoper werkt en de mensen sneller helpt. Door allerlei interne strubbelingen bij de IGSD draaien de gemeenten op voor forse verliezen. Enerzijds door minder geld van het rijk en anderzijds door meer instroom dan uitstroom.

MILIEU:

De NCPN blijft optreden voor bescherming van de natuur en versterking van de flora en fauna. Er mag geen bodemverontreiniging plaatsvinden door industrie of agrarische activiteiten. De gemeente moet regelgeving actief controleren.

GEEN ATOOM- OF ANDER CHEMISCH AFVAL IN DE BODEM

NIET IN ONZE GEMEENTE, MAAR OOK NIET IN DE REGIO

OOK GEEN MILITAIRE ACTIVITEITEN IN ONS GEBIED OF ELDERS

RECREATIE EN VERKEERSVEILIGHEID:

Uitbreiding van fietspaden die onderdeel gaan vormen van doorgaande recreatieve fietsroutes. Voor aanleg en onderhoud hiervan moeten ook andere financiële dragers worden gezocht. Sociaal onveilige fietsroutes moeten verlichting krijgen. Voorstellen vanuit de bevolking voor verkeersveiligheid zullen positief moeten worden bejegend.

Het steeds toenemende vrachtverkeer in de dorpen maakt wegen rondom noodzakelijk, mede betaald door het rijk en door de 'Blauwe Stad', waarvan de aanleg doorgaand vrachtverkeer blokkeert.

KERNEN:

Plannen die in overleg met de diverse belangenverenigingen zijn ontwikkeld moeten worden uitgevoerd. Nieuwe plannen zijn voorlopig niet nodig en verhogen alleen de scepsis onder de bevolking doordat haar inbreng niet serieus wordt genomen.

ONDERWIJS:

Eenieder moet gelijke kansen krijgen en daarom is goed onderwijs noodzakelijk. De NCPN zal waar mogelijk bezuinigingen door de gemeente op het onderwijs tegenhouden. Met hulp van de bevolking zal de NCPN optreden tegen door provincie of rijk opgedrongen bezuinigingen.

Bestaande scholen in de dorpen moeten blijven bestaan.

MAATSCHAPPELIJK WERK, ZORG- EN OUDERENBELEID:

Invoering van het nieuwe zorgstelsel kan veel mensen in financiële problemen brengen. Omdat ieder die zorg nodig heeft deze ook moet krijgen blijft een goed functionerende maatschappelijk werk-instelling nodig evenals bijzondere bijstand.

De nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) geeft de gemeente grote bevoegdheden in de zorg. De NCPN zal waar mogelijk bezuinigingen in de zorg blokkeren en optreden voor verbetering ervan.

FINANCIËN:

Er worden steeds meer taken naar de gemeente toegeschoven zonder voldoende financiële middelen. Tekortkomingen van de gemeente heeft ook financiële missers opgeleverd: door te laat ingestuurde formulieren ter compensatie van wegvallen BTW, is de gemeente veel geld misgelopen. Bovendien heeft de gemeente dure bureaus ingehuurd voor projecten waar in de praktijk weinig van is terechtgekomen. De NCPN zal daarom opnieuw de gemeentelijke financiën zeer kritisch onder de loep nemen en waar mogelijk voor creatieve goedkope oplossingen kiezen, zoals het benutten van kennis bij de bevolking en onderwijsinstellingen.

De NCPN vindt dat de meevallers van het rijk over 2005 terug moeten naar de bevolking en gemeenten.

BLAUWE STAD:

Door het wegvallen van inkomsten uit het gebruikersdeel van de OZB zou de gemeente vanaf 1 januari 2007 nog eens 50.000 euro extra aan de Blauwe Stad moeten betalen. Deze inkomsten waren destijds een belangrijk argument van vóórstanders!

DE NCPN ZAL DAAROM NIET MEEWERKEN AAN VERHOGING VAN DE GEMEENTELIJKE BIJDRAGE AAN DE BLAUWE STAD EN VASTHOUDEN AAN AFSPRAKEN DIE DAAROVER IN HET VERLEDEN ZIJN GEMAAKT

De NCPN vindt ook dat de ontsluiting van de Blauwe Stad voor rekening moet komen van de Blauwe Stad. De bevolking mag daarvoor niet opdraaien. Bovendien is de NCPN tegen de vestiging van voorzieningen aan de ring rondom de Blauwe Stad om voorzieningen in de dorpen te beschermen.

INSPRAAK BEVOLKING:

Consultatie van de bevolking in bijeenkomsten en interviews door de NCPN heeft ernstige kritiek op het functioneren van de gemeente opgeleverd. Een belangrijke conclusie voor de NCPN was de klacht dat het gemeentelijke apparaat onvriendelijk is geworden voor de bevolking. De NCPN zal initiatieven nemen om te trachten de structuur van het gemeentelijke apparaat en de houding van het gemeentepersoneel te veranderen waardoor deze meer ten dienste van de bevolking staan.