VS-handelsboycot voorkomt handel Cuba-Europa niet

Janny Kok

Er is een Europese-Cubaanse connectie die onder meer wordt onderhouden door de Nederlandse Fondel Finance groep. Deze onderhoudt - in een Cubaanse joint venture - handel op Noordwest-Europa, de Baltische Staten en het Middellandse Zeegebied. Dat gebeurt ondanks het door de Verenigde Staten opgelegde handelsembargo.

Bestuursvoorzitter Willem van 't Wout van de in Rotterdam gevestigde Fondel Finance is de eerste om toe te geven dat het Amerikaanse handelsembargo het inkomen van Cuba vermindert en dat het eiland in de Cariben daardoor weinig kan investeren. Toch doet de haven- en scheepvaartondernemer al 40 jaar zaken op Cuba, onder andere met Tirzo Luis Joanicot die zeven jaar geleden door Van 't Wout werd gevraagd zijn ondernemingen op Cuba te vertegenwoordigen. Een daarvan is Nirint Shipping die in 1993 vanuit Cuba begon te opereren. Volgens de Cubaanse commercieel-directeur Angel R. Pailla Garcia van Nirint in Havana gaat zeker 90 procent van de goederenstromen die Nirint Shipping vervoert tussen Cuba en Europa, en meer bepaald Rotterdam, de Moerdijk, Antwerpen Bremen/Hamburg en Sint Petersburg.

Jaarlijks wordt ongeveer 40.000 ton nikkel en kobalt van Cuba naar Europa, Azië en India geëxporteerd. Fondel is ook betrokken bij de productie op Cuba, die tussen de 73.000 tot 74.000 ton omvat. Nirint onderhoudt ook een veertiendaagse dienst op het Canadese Halifax, door drie multipurpose schepen en één bulkcarrier naast gecharterde schepen. "Vóór de Amerikaanse boycot (die al vijf en veertig jaar duurt) had Cuba een eigen vloot met een capaciteit van 1 miljoen ton dwt (dry weight tonnage), en een gecharterde vloot van nog eens 1 miljoen ton dwt", aldus Pailla Garcia, "maar dat zijn we allemaal kwijtgeraakt. Nu moet de operatie het hebben van grote scheepvaartlijnen die Jamaïca aandoen. Van daaruit kunnen wij naar Cuba feederen (doorvoeren) om zo het probleem van het embargo te omzeilen. Schepen die onze havens aandoen mogen daarna zes maanden lang niet in Amerikaanse havens komen. Daarom komt CMA-CGM bijvoorbeeld niet graag in Havana."

Van 't Wout voegt daaraan toe dat de investeringsplannen van Fondel Finance in de havens van Mariel en Havana zijn bevroren omdat er momenteel in praktisch alle EU-landen - inclusief Nederland - geen subsidiemogelijkheden zijn. "Deze zijn onontbeerlijk voor de ontwikkeling van de Cubaanse economie. Investering in en uitbreiding van de nikkelindustrie lopen goed. Dat komt door de financieringsbereidheid van Europese banken en door de recentelijk getoonde Chinese interesse. Wij blijven de gewenste bijdrage leveren aan knowhow en financiering, omdat het Amerikaanse embargo het land geen goed doet. Cubanen zijn prettige partners in zakendoen, al willen ze de inbreng van buitenlandse partners uit de weg gaan."