Onderwijs en ouzo


Niet alleen in Griekenland, maar ook in Portugal vinden grote onderwijsdemonstraties plaats. In alle grote steden in Griekenland vonden op 25-10-2006 demonstraties pllaats voor gratis openbaar onderwijs (Foto KKE).  

Anna Ioannatou

Dat schoolboeken af en toe moeten worden veranderd om met de tijd mee te gaan, lijdt geen twijfel. Zeker als die boeken al tientallen jaren geen wezenlijke verandering hebben ondergaan. In Griekenland werden de nieuwe schoolboeken dit jaar dan ook vreugdevol begroet door docenten, leerlingen en ouders. Maar.....

De nieuwe inhoud blijkt niet tot echte kennis bij te dragen, hetgeen ook niet te verwachten viel gezien de politiek-ideologische trend in conservatieve richting. Immers, een paar maanden geleden had het Euro-parlementslid van de KKE (Communistische Partij), Diamanto Manolakou, een vraag gesteld aan de Europese Commissie omtrent een uitgave in het Grieks, waarin sprake is van geschiedvervalsing, aldus mevrouw Manolakou. In de bewuste uitgave wordt met geen woord gerept over de Oktoberrevolutie van 1917, de Tweede Wereldoorlog en de rol van communisten tegen het fascisme. De Franse Revolutie wordt als een misdadige handeling beschreven tegen koningen en aristocraten! De uitgave is al op een school op Rhodos teruggetrokken en de Europarlementariër vroeg de Commissie het boekje helemaal uit de roulatie te halen, omdat "verdeling wordt gestimuleerd, de geschiedenis van Europa vervormd, de Verlichting en het communisme belasterd en mensen, werknemers, politieke partijen en stromingen worden beledigd."

Relatief als doctrine

De nieuwe schoolboeken zijn van deze geest doortrokken. Een niet wetenschappelijk verantwoorde benadering van geschiedenis, sociale ontwikkeling en maatschappijvorming. Vervalsing en belastering van nationale bevrijdingsbewegingen en klassenstrijd en natuurlijk ook van de communistische ideologie, onderschatting van en zelfs vijandigheid ten opzichte van de werkende klasse, bevordering van 'Euronationalisme'. Overdreven sterk wordt in het geschiedenisboek van de 6de klas de nadruk gelegd op een "Europees bewustzijn". Zelfs de Griekse Revolutie van 1821 om los te komen van het Ottomaanse rijk wordt in het kader van deze specifieke Europese eenwording ingebed, terwijl het in die tijd toch echt alleen nog maar ging om onafhankelijke natievorming. Dit is niet het enige onhistorische stukje.

Wat de geschiedenis betreft heerst de opvatting, dat "geschiedenis wordt bepaald en onderzocht uitgaande van de vraag die de historicus stelt." Een verregaand doortrekken dus van relativisme dat geen objectiviteit meer erkent. Alles is zoals je het ziet.

Dictaturen worden min of meer veroorzaakt doordat het volk demonstreert! Een voorbeeld uit het geschiedenisboekje van de 6de klas Lagere School: (sprekend over Italië en Duitsland vlak voor de Tweede Wereldoorlog) "De internationale economische crisis beïnvloedt de samenleving. Een groot aantal arbeiders en ambtenaren wordt werkloos. De meeste burgers protesteren met marsen, betogingen en stakingen. Onder die druk storten veel democratische regeringen in en worden door dictaturen opgevolgd."

Taal wordt alleen als puur communicatief gezien en niet als middel om je gedachten op een rij te zetten en te formuleren, als ordeningsinstrument voor het brein. Bij taalonderwijs komt dan ook geen literatuur meer aan te pas. Sprekend over Salamina (klein eiland voor de kust van Attica met belangrijke archeologische restanten) in het boek Nieuwgriekse taal voor de eerste klas middelbare school wordt er uit een tijdschrift geciteerd, waarin de verlokkingen van het eilandje je tot ouzodrinken uitnodigen ineen van de kleine taveernes... Op zich natuurlijk helemaal niet slecht, maar toch ... het archeologisch zo belangrijke graf van de homerische held Aiax als ouzotent?

Voorbeelden te over van deze nieuwe golf bewustzijnsvernauwing in de wateren van steeds meer onkunde en verwarring in het brein van de jonge generatie. Duidelijk in het voordeel van de heersende ideologie, die uiteindelijk de ideologie van de heersenden is.