Het stadsvervoer in actie tegen de kaalslag

stadsvervoer.jpg
Hoelang moeten de reizigers in de toekomst gaan wachten op de overvolle bus, tram en metro in de grote steden? (Foto bogers/Fiickr/cc/by-nc)

Maarten Muis

Op 7, 8 en 9 juni staakt het openbaar vervoer opeenvolgend in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Deze 24-uursstaking volgt op twee eerdere acties van het stadsvervoer om de bezuiniging van 120 miljoen, die minister Schultz wil opleggen, van tafel te krijgen.

Manifest vroeg vakbondsbestuurder Eric Vermeulen, Abvakabo FNV, verantwoordelijk voor de coördinatie van de acties in Amsterdam en Rotterdam om een reactie.
De acties zijn gericht tegen de bezuinigingsplannen van minister Schultz. Welke politiek steekt daarachter?
E.V.
"Op het moment dat de bezuinigingsplannen werden gesmeed was minister Schultz nog lang niet in beeld. Bij het schrijven van het regeerakkoord had het compleet geprivatiseerde streekvervoer een dikke vinger in de pap. Met name in de persoon van VVD-politicus en directeur van Connexxion Bruno Bruins, die zelfs nog even dacht staatssecretaris te kunnen worden. Hierdoor is in het regeerakkoord gekomen dat koste wat kost het openbaar vervoer aanbesteed moet worden. Dit zou 120 miljoen aan bezuiniging opleveren, een bedrag dat zo uit de lucht is komen vallen. Minister Schultz neemt dit bedrag over en voert het op als korting op de budgetten van het openbaar vervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam."
En de PVV had er ook nog een rol in?
E.V.
"Met dit verhaal van bezuiniging van 120 miljoen door verplichte aanbesteding hebben ze de PVV gepaaid. De PVV had altijd aangegeven tegen verplicht aanbesteden in de grote steden te zijn. Dat heeft ze nooit onder stoelen of banken gestoken. Ze heeft wel de handtekening gezet onder deze plannen, omdat de andere regeringspartijen die 120 miljoen presenteerden als mogelijkheid tot het financieren van andere PVV-punten, zoals meer politie op straat."
Het doorberekenen van de korting van 120 miljoen op het budget laat zien dat er in Amsterdam bij het GVB bijvoorbeeld 30 van de 44 buslijnen verdwijnen en er 1400 ontslagen zullen vallen. Dit moet toch breed verzet oproepen?
E.V.
"De plannen hakken er heel hard in. Meer dan veertig procent van het totale lijnen-net in de grote steden verdwijnt. Niet alleen is de actiebereidheid onder het personeel groot, ook maatschappelijke organisaties zoals van ouderen, van het Midden- en Kleinbedrijf en de Kamer van Koophandel spreken hun steun uit. Een steeds breder front aan instanties en belangenclubs zeggen begrip te hebben voor onze acties. Ik hecht veel waarde aan de schriftelijke steunverklaringen van ROVER en de Reizigersadviesraad, meer dan aan het niet in de krant of op tv verschijnen van kankerende individuele reizigers dat het OV weer eens staakt. Die hebben we toch altijd. De staking is voor het behoud van goed openbaar vervoer in de steden, dat is in het belang van de reiziger."

Wat kunnen de reizigers doen om de boodschap 'deze bezuinigingen pikken ook wij niet' aan de minister duidelijk te maken?
E.V.
"Op 9 juni hebben we een grote manifestatie van de stakende RET-medewerkers op het Schouwburgplein in Rotterdam. Het zou erg mooi zijn als daar niet alleen stakers zijn, maar een ruime club van reizigers. Ik weet dat het moeilijk is, want er rijdt natuurlijk geen openbaar vervoer. Maar het isredelijk dicht bij het Centraal Station, dus als groepen reizigers uit Amsterdam en Den Haag met de trein zouden komen, zou dat heel mooi zijn. Het lijkt me ook geweldig als Rotterdammers op andere manieren dan met het OV naar de manifestatie komen. Dan is de steun aan de stakers direct zichtbaar."
Gaan de buschauffeurs van het streekvervoer op een of andere manier hun solidariteit met de stakers duidelijk maken?
E.V.
"We hebben bij de vorige actie een solidariteitsverklaring uit het Noorden ontvangen. Het is verder wat stil omdat er in het streekvervoer problemen zijn in het eigen cao-traject. Meer steunbetuigingen zijn natuurlijk welkom. Maar zoals altijd stoppen de streekbussen ook bij deze staking aan de rand van de stad met het in- en uitnemen van reizigers. Besmet werk doen we in het openbaar vervoer niet."
De acties verharden zich, na enkele korte werkonderbrekingen nu een 24-uursstaking. Is de boodschap dat het menens is nog niet tot de minister doorgedrongen?
E.V.
"Wij gaan door met actievoeren tot wij onze zin hebben. Of deze 24-uursacties al voor het zomerreces van de Tweede Kamer duidelijkheid scheppen, weten we niet. Zijn voor 1 juli de plannen niet teruggedraaid, pakken we half augustus de draad van actievoeren weer op."
In Den Haag staan bij de HTM 500 arbeidsplaatsen op de tocht. In die stad leidt FNV Bondgenoten de acties. Hoe is de samenwerking tussen Abvakabo FNV en FNV Bondgenoten?
E.V.
"De samenwerking tussen FNV Bondgenoten en Abvakabo FNV is uitstekend. Ook de samenwerking met een aantal andere categoriale bonden verloopt goed".