Weg met de schijnconstructies en andere onwenselijke constructies in transport en logistiek! 10-puntenplan tegen verdringing

f-004-005.jpg
Actie FNV Bondgenoten tegen sociale dumping bij IKEA. (Foto: FNV Bondgenoten)
f-004-004.jpg
Leden van de FNV werken met een petitie in een van de filialen van IKEA. (Foto: FNV Bondgenoten/Flickr/cc/by

Sociaaleconomische redactie

FNV Transport & Logistiek lanceerde op vrijdag 25 juli een '10-puntenplan', dat de verdringing van Nederlandse chauffeurs in de Transport en Logistiek verder moet tegengaan. Het plan bevat tien concrete maatregelen, die wat de vakbond betreft morgen ingevoerd kunnen worden.

Zo wil de bond onder andere dat opdrachtgevers aansprakelijk worden voor het naleven van de cao en voor het naleven van de regels waaronder buitenlandse vervoerders in Nederland werk mogen verrichten. Er dient bovendien een sluitende administratie te zijn van de ritten die buitenlandse vervoerders in Nederland uitvoeren. Ook wil de bond dat de vervoersvergunningen voortaan gekoppeld worden aan het kenteken in plaats van aan de vervoerder en dat een vervoerder voor ieder voertuig, ongeacht het laadgewicht, een vergunning nodig heeft. Tot slot wil de bond dat er een einde komt aan de wildgroei van bureaus, die personeel ter beschikking mogen stellen in de transportsector.

Online petitie

De FNV is ook een online petitie gestart tegen werkverdringing in de Transportsector. Iedereen die ons wil ondersteunen kan een handtekening achterlaten op: http://www.fnv10puntenplan.nl

Egon Groen, eerste cao-onderhandelaar namens FNV Transport en Logistiek: "Opdrachtgevers zijn op dit moment de enigen die profiteren van de oneerlijke concurrentie door schijnconstructies. Die concurrentie gaat over de rug van Nederlandse én buitenlandse werknemers en ik vermoed dat de besparing voor het grootste deel verdwijnt in de zakken van de opdrachtgevers."

Onlangs nog legde FNV Transport en Logistiek bloot dat een multinational als IKEA het transport van zijn spullen in Nederland en België laat uitvoeren door Oost-Europese chauffeurs die wekenlang langs de weg moeten 'bivakkeren'.

Samenvatting 10 punten plan

  1. Maak opdrachtgevers ook aansprakelijk voor naleving van de cao.
  2. Ook vakbonden moeten opdrachtgevers kunnen aanspreken op naleving van de cao.
  3. Netto verblijfskostenvergoeding is geen loon. Pas de wet hierop aan.
  4. Koppel de NIWO- vergunning aan het kenteken waarmee het bedrijf rijdt.
  5. Opdrachtgevers moeten ook verantwoordelijk zijn bij overtreding van de cabotageregels.
  6. In Nederland moeten buitenlandse bedrijven zich laten registreren als ze hier cabotageritten willen uitvoeren.
  7. Maak de NIWO verantwoordelijk voor de registratie van de uitzendbureaus in de transportsector.
  8. Je bent werknemer, óf een échte zelfstandige. Arbeidsovereenkomsten zijn de norm.
  9. De vergunningplicht moet gelden vanaf 0 kg.
  10. Maak opdrachtgevers mede verantwoordelijk voor naleving van de rij- en rusttijden.

Weg met de schijnconstructies en andere onwenselijke constructies in transport en logistiek!

Actie tegen IKEA's slechte arbeidsvoorwaarden

De bonden van transportwerkers in België en Nederland zijn woedend op IKEA. Zij beschuldigen het bedrijf van 'sociale dumping'.

IKEA maakt gebruik van goedkope arbeidskrachten uit Oost-Europa om haar producten te bezorgen. Deze werkers hebben slechts beperkte rechten, krijgen veel minder betaald dan wat gebruikelijk is in west-Europa en worden vaak gedwongen in hun vrachtwagen te slapen. IKEA weigert hierover met de bonden het gesprek aan te gaan en ontkent alle verantwoordelijkheid.

Stuur daarom een duidelijk bericht naar de transportwerkers in België en Nederland: http://www.labourstart.org/go/ikeanl