De strijd in de transportsector voor loon en tegen de schijnconstructies

Redactie Noord-Brabant

Sinds 1986 zijn er geen stakingen meer geweest in de transportsector. Maar sinds een jaar zit de sector zonder cao en loopt de onrust verder op onder de werknemers. Tot nu toe profiteerden werkgevers van deze situatie. Zij willen nul procent salarisverhoging in de cao afspreken, tegenover de 3 procent die de vakbonden voorstellen.

Bovendien hebben veel werkgevers met allerlei schijnconstructies jarenlang duizenden werknemers onderbetaald en onder onacceptabele voorwaarden laten werken. Met name door de payroll constructies en door schijnvestigingen te registreren in voornamelijk Oost-Europese landen met lagere salarisnormen.

Er zijn hiertegen acties gevoerd in de aanloop naar de volgende cao-onderhandelingen. De acties vonden plaats in Utrecht en in Zwolle. Er hebben meer dan 1000 logistieke- en transportwerkers aan deelgenomen. Onder meer zijn bij sommige bedrijven de poorten op slot gegaan. Deze acties zijn door het LAK (Landelijk Actie Komité) van de sector Transport en Logistiek van FNV Bondgenoten georganiseerd.

Op 10 september 2014 werden de cao-onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers herstart. Inzet van de vakbonden is dan een fatsoenlijk loon voor alle werkers van de sector zonder valse tegenstellingen tussen de Nederlandse en buitenlandse chauffeurs, die uiteindelijk werk uitvoeren voor dezelfde werkgevers.

Wanneer de onderhandelingen niet de vereiste doelen opleveren kunnen acties worden verwacht. Wellicht wordt er na al die jaren weer eens gestaakt in de transport en logistieke sector.