Na teleurstellende antwoorden van B&W op schriftelijke vragen van NCPN, Burgerpartij en VVD over de toenemende onveiligheid voor fietsers, voetgangers en invalidenverkeer door langs de Zeedijk binnenkort gereedkomende woningbouw, waarbij de noodzakelijke aanpassingen vanwege financiële aspecten op de lange baan geschoven werden en zelfs dat niet zeker was, diende de NCPN – ook namens genoemde raadsfracties – een amendement (wijzigingsvoorstel) in op de begrotingsvoorstellen voor 2025 en de meerjarenraming. Het amendement houdt in dat tijdens de raadsvergadering (4 november) wordt besloten dat het benodigde geld hiervoor in 2025 kan worden aangewend en niet in 2026 of nog later.
Het argument van B&W dat er tijd voor het maken van een kostenberekening nodig is werd door henzelf onderuit gehaald door enkele dagen later in de beantwoording van eerdere mondelinge vragen van andere fracties – waarbij het in het algemeen over fietspaden ging – wel een kostenbedrag voor het veiliger maken van de Zeedijk te noemen. Een belangrijk in het amendement verwoord argument was dat gezien de binnen niet al te lange tijd te verwachten bewoning van al die huizen een groot aantal auto’s qua ontsluiting van de nu al drukke Zeedijk gebruik moeten maken en dat daarom geen uitstel meer geduld kan worden. Omdat tijdens de discussie in de gemeenteraad over dit voor de drie fracties belangrijke punt niet duidelijk was hoe stemming erover zou uitvallen, riep de NCPN-woordvoerder de gemeenteraad op om nog goed na te denken over hoe belangrijk het is de zaak niet weer op de lange baan te schuiven en dat het niet zo mag zijn dat er daardoor later ongelukken gebeuren. Bij de stemming over het NCPN/Burgerpartij/VVD-amendement bleek er een meerderheid voor te zijn, waardoor B&W kunnen beginnen de plannen voor volgend jaar uit te werken en het noodzakelijk veiliger maken van de Zeedijk realiseren.